Sportowe Skody, jak to się zaczęło

W naszym kraju nadal pokutuje wyobrażenie Skody jak auta starszych państwa widywanego najczęściej pod lokalnym bazarkiem czy pracowniczym ogrodem działkowym.
Sportowe Skody, jak to się zaczęło
Z wyprodukowanych trzech prototypów zachowały się do dziś dwa. zdj.Skoda
04.07.2014

Czeski producent dość skutecznie walczy z tym stereotypem między innymi wypuszczając usportowione wersje swoich aut nazywane RS? Skąd to się wzięło? Ano RS to skrót Rallye - Sport po raz pierwszy użyty przez Skodę w 1974 roku kiedy światło dzienne ujrzały rajdowe prototypy 180RS i 200RS. Auta miałby zawojować sławną rajdową grupę "B", która była rajdową ekstraklasą aż do połowy lat 80tych. Te rajdówki były napędzane prototypowymi silnikami OHC które wywodziły się z programu Š720 – nowego pojazdu wielkoseryjnego ŠKODY o całkowicie nowatorskiej koncepcji konstrukcyjnej.  180RS posiadała silnik o objętości 1771 ccm i mocą 154 KM przy 6250 obr./min, a  200 RS około 2000ccm i moc 163 KM przy 6000 obr./min. W zależności od konfiguracji rajdowej RSki mogły wyciągnąć ponad 200kmh! Wtedy też Czesi, co rzadko się zdarzało po naszej stronie żelaznej kurtyny, rozpoczęli współpracę z zachodnimi firmami. Skrzynie do działu sportu w Mlada - Boleslav dostarczało Porsche, sprzęgła - Fichtel&Sachs, amortyzatory - Koni Sport, a elementy układu hamulcowego - Girling.

 

Rajdowe Skody 180RS i 200RS za wiele się nie najeździły Raptem po dwóch latach program wstrzymano. zdj.Skoda
 

Wypasione skody zdążyły zdobyć kilka razy podium na różnych rajdach i ich rozwój wstrzymano. Po części na pewno przez anulowanie projektu Š720, ale i przez to, że brak ograniczeń w grupie B, powodował, że zachodnie firmy pakowały góry pieniędzy w swoje rajdówki, a CSRS nie była w stanie za nimi nadążyć. Niedługo potem te inwestycje zemściły się na grupie B, bo niesamowicie mocne i szybkie rajdówki stały się mocno niebezpieczne i trup zaczął słać się gęsto. w 1986 roku z tego względu zlikwidowano ją całkowicie.

 

Skoda 130RS to jedna z najbardziej znanych wyczynowych Skód w dziejach. zdj. Skoda
 

Jeszcze gdy jeździły wozy 180RS i 200RS, skupiono się na mniejszej klasie pojemnościowej tworząc skodę 130RS. Wóz powstał na bazie bardzo ładnego coupe 110R i posiadał silnik 1228ccm i mocy 140 KM przy 8500 obr./min. Odelżone maksymalnie nadwozie pozwalało rozpędzić mniejszą rajdówkę do 100 km/h w 7,5 s. Prędkość maksymalne też nie ustępowała większym braciom: dochodziła do 220kmh. 130RS odniosły kilka znaczących sukcesów, jak zwycięstwo w klasie w Rajdzie Akropolu w 1978, czy zespołowe mistrzostwo i wicemistrzostwo w wyścigach torowych (1980 i 1981). Niestety już rok później 130RS, poszło w zapomnienie, bo nowe przepisy mocno ograniczyły znaczenie klasy do 1300ccm. Oznaczenie RS powróciło w 2000 roku wraz z usportowioną wersją Octavii. od tamtej pory nieprzerwanie tak oznaczane są najmocniejsze wersje seryjnych Skód.

 

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie