Elita na wodzie

Suzuki to producent nie tylko samochodów i motocykli. Ta japońska firma oferuje też doskonałe silniki zaburtowe. Kilka tygodni temu pokazała dziennikarzom tegoroczne nowości.
Elita na wodzie
Fot. Suzuki
31.07.2017
Gracjan Chagowski

Silniki zaburtowe Suzuki Marine dostarcza od ponad pięciu dekad. Dzisiaj oferta obejmuje jednostki o mocy od 2,5 KM (do łodzi wędkarskich) do 350-konnych potworów do wodnych „ścigaczy” lub ultraszybkich łodzi pasażerskich. O ile jednak samochody Suzuki są pozycjonowane w grupie tzw. popularnych, o tyle silniki zaburtowe należą segmentu premium. Dlatego każdą nowość dziennikarze zajmujący się motorowodniactwem przyjmują ze szczególnym zainteresowaniem.

 

Suzuki wodne jest traktowane jako producent innowacyjny. Koncern stworzył wiele nowoczesnych rozwiązań. Jako pierwszy na świecie zastosował np. w silnikach zaburtowych wtrysk oleju w jednostkach dwusuwowych (1980 r.), upowszechnił (1990 r.) wykorzystanie elektronicznego wtrysku paliwa. Kolejne nowe rozwiązania wprowadza w praktyce od 1965 r., kiedy powstał jego pierwszy zaburtowy silnik. Nowości na 2017 r. to dwie duże jednostki o mocy 150 i 175 KM. Silniki oznaczone jako DF150AP i DF175AP są przeznaczone do szybkich łodzi sportowo-rekreacyjnych i wykorzystywanych w wędkarstwie morskim.

 

 

Obie jednostki otrzymały wszystkie rozwiązania techniczne dostępne w najmocniejszym modelu wykorzystującym tę samą konstrukcję silnika – DF200AP. Są zatem wyposażone m.in. w pośredni układ dolotu powietrza ograniczający przyrost temperatury zasysanej do komory spalania, dzięki czemu zwiększa się współczynnik napełnienia cylindrów. Mają też sondę lambda i czujnik spalania stukowego, co optymalizuje efektywność spalania i przyczynia się do stabilizacji obrotów.

 

Dwustopniowa redukcja przełożenia głównego i przesunięty wał (to wyróżnik silników Suzuki) sprawiają, że na wale śruby jest dostępny znacznie większy moment obrotowy niż w konkurencyjnych silnikach. Zapewnia to lepsze osiągnięcia (prędkość maksymalna i przyspieszenie). Do tego Suzuki Selective Rotation (kolejny system dostępny wyłącznie w silnikach Suzuki) pozwala łatwo i praktycznie bezkosztowo zmienić silnik standardowy w przeciwbieżny. Dzięki temu instalacja systemów wielosilnikowych nigdy nie była tak łatwa jak teraz. A skoro przy ułatwianiu jesteśmy – warto wspomnieć o Suzuki Key-less Start System - znanym już dobrze w branży samochodowej systemie bezkluczykowym. Znalazł zastosowanie również w silnikach zaburtowych, a Suzuki jest jedynym producentem oferującym to rozwiązanie.

Polecane wideo

Elita na wodzie
Elita na wodzie - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie