Seat Leon Cupra i 280 jeźdźców apokalipsy

Napisać o tym aucie, że jest po prostu szybkie, to tak jak napisać, że szanowny redaktor naczelny Jemielita jest szczupły. Oczywiście nie będzie to do końca kłamstwo, bo - jeśli porównać dwóch Rafałów – tego sprzed miesiąca, z tym teraz, faktycznie naczelny traci na wadze. A Seat Leon Cupra jest szybki, piekielnie.
Seat Leon Cupra i 280 jeźdźców apokalipsy
Seat Leon Cupra teraz ma 280 koni. Mocniejszego (seryjnego) auta z Martorell dotąd nie było...
24.02.2014
Gracjan Chagowski

Jak inaczej opisać auto, które przy masie własnej poniżej 1300 kg i maksymalnym momencie obrotowym 350 Nm (dostępnym w zakresie od 1750 do 5600 obr./min) przyśpiesza do „setki” w zaledwie 5,7 s? To jak na auto kompaktowe chyżo, całkiem chyżo... Cupra daje niezapomniane wrażenia z jazdy i bezapelacyjny komfort wyprzedzania, nawet na wysokim biegu. Takie osiągi zapewnia wersja z silnikiem 2.0 TSI 280 KM ze skrzynią DSG, ale jeśli dla kogoś koni za dużo, można się również zadowolić Seatem z nieco łagodniejszym silnikiem o mocy „zaledwie” 265 KM. Tylko pytanie: po co?

 

Konferencja prasowa w fabryce SEATA w Martorell
 

280 powodów do grzechu

 
Jeśli wyłączyć kontrolę trakcji, to w trybie CUPRA jeździ się tym Seatem bezczelnie i bezkompromisowo. Seat ma maksymalnie usztywnione zawieszenie (jak na wóz na co dzień, oczywiście), świetnie trzyma się zakrętów na suchym asfalcie. W prowadzeniu auta po torze pomaga progresywny układ kierowniczy oraz blokada mechanizmu różnicowego, czyli tzw. szpera (w przednionapędowym samochodzie daje to lepszą przyczepność). Manewry znakomicie ułatwia dwusprzęgłowa skrzynia DSG z manetkami przy kierownicy. Cupra ma coś, co hiszpańscy inżynierowie nazywają funkcją LAP TIMER - samochód potrafi zapamiętać czasy kolejnych "kółek" na torze. Niestety zabrakło, przynajmniej w mojej testówce, kubełkowych foteli. Na torze na pewno by się przydały. Kierownicy - z wypustkami poprawiającymi chwyt i białym przeszyciem -  nie można niczego zarzucić. Idealnie przylega do dłoni... Jeśli jesteśmy już we wnętrzu to plus za oświetlenie w drzwiach, które podkreśla charakter Seata (dodatkowo zmienia się niczym oczy naczelnego, gdy zbliża się termin oddania materiałów – w wersji Cupra na czerwono, a w wersji Comfort na biało). Fajnie, że słupek jest cieńszy (przy opadającej ku przodowi części szyby). Daje to poczucie przestronności i podkreśla ostre linie nadwozia charakterystycznie nazwane przez artystycznych SEATA:  „Linea Dinámica”. Plus również za diodowe światła. Dzięki nim Leona nie da się pomylić z innym autem - to zdecydowanie znak charakterystyczny tego modelu.

 

 

Auto zmusza do pokus. Ciężko się opanować, żeby co chwila nie redukować, nie ciąć zakrętów i nie przypalić (w granicach normy) wzmocnionych hamulców. Tyczy się to również prostych i biegnących po horyzont tras szybkiego ruchu. W dźwięku tłumika łatwo się rozsmakować, bo opuszczającego go spaliny rozcinają powietrze niczym trąby jerychońskie. Z takimi pokusami zmagamy się niemal z każdym kilometrem, dopóki nie przyjdzie nam spotkać się z... portfelem. Przy ostrej jeździe warto pomyśleć o programie lojalnościowym, bo punkty będą wpadać wam na konto w tempie serii z kaemu. Producent podaje, że średnie zużycie paliwa dla obu wariantów mocy wynosi zaledwie 6,4 litra/100 km z DSG (Leon 5-drzwiowy: 6,6) i 6,6 litra/100 km ze skrzynią manualną, ale takie zapowiedzi można traktować z przymrużeniem oka. Kto będzie jeździć Cuprą 60 km/h, żeby to sobie udowodnić?

 

Raj na ziemi

Odkreślam listę grzechów głównych, rozkoszując się widokiem Morza Śródziemnego w Sitges, 40 km od Barcelony. Przejeżdżając promenadą widzę ludzi popijających kawę, wpatrzonych w Eglesia de Sant Bartolomé i Santa Tecla, wolno snujących się po betonowym molo. Czas jakby zwalnia, ale tylko na krótką chwilę. Zaraz potem pojawia się szatańskie pytanie: czy SEAT LEON CUPRA poradzi sobie z dojazdem na lotnisko w 15 minut? Jak myślicie? Dałem radę?

 


W Hiszpanii da się wjechać nawet na plażę (tu okolice Sitges).

Polecane wideo

Seat Leon Cupra i 280 jeźdźców apokalipsy
Seat Leon Cupra i 280 jeźdźców apokalipsy - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie