Skoda Octavia Scout - Lepszy niż SUV

Ten samochód mnie pozytywnie zaskoczył. Skoda Octavia Scout wygląda dobrze, jeździ świetnie, jest przestronna i świetnie nadaje się do turystyki.
Skoda Octavia Scout - Lepszy niż SUV
22.06.2015
Rafał Jemielita

Skoda Octavia Scout? U nas nie jest często spotykana, podczas gdy w Skandynawii kupują ją na potęgę. Dlaczego? To proste. Skoda zbudowała kombi, które jest komfortowe i dzielne na drogach ostatniej kolejności odśnieżania. Scout ma napęd na wszystkie koła, nieco powiększony prześwit (3 cm więcej w porównaniu ze zwykłą Octavią) oraz wzmocnione podwozie wraz z wnękami kół, co gwarantuje bezpieczne podróżowanie zimą, po każdym "śliskim" i po dziurach. Gdzie Polska, a gdzie bracia Szwedzi czy Norwegowie? Daleko? Niekoniecznie. Wystarczy z Warszawy odjechać 150 km, żeby znaleźć się na drogach, na których nie ma żywej duszy i gdzie samochody spotyka się jeszcze rzadziej niż ludzi. Nie trzeba jechać w Bieszczady czy w odległe Suwalskie, żeby się o tym przekonać. W stolicy drogi są zwykle czarne i suche, ale na tzw. wschodniej ścianie zimą taki samochód jest nie do zastąpienia. Tam sprawdzają się SUV-y lub...Octavia Scout, która te pierwsze bije na głowę precyzją prowadzenia, oszczędnością oraz bagażnikiem (pomijając naprawdę duże SUV-y, samochody tego segmentu mają zwykle 400-500 litrów przestrzeni na walizki).

 

Skoda Octavia Scout jest sprzedawana wyłącznie jako kombi. Zdjęcie Marcin Klaban/ MMP

 

To kombi do miasta i na co dzień, ale też Scout dobrze sprawdzi się w samochodowej rekreacji. Najnowszej generacji układ Haldex 5, który przenosi napęd inteligentnie na wszystkie koła, sprawia, że Skoda może holować przyczepę o masie dwóch ton. Wiecie co to znaczy? Da radę także solidnemu jachtowi. Zabawne, że to przecież model klasyfikowany wśród... kompaktów.

 

Skoda Octavia Scout zaskakuje przestrzenią - wymiary

Nowa Octavia Scout powstała na platformie MQB, na której buduje się również VW Golfa, Audi A3 czy Seata Leona. Można wyciągnąć prosty wniosek - Scout to auto kompaktowe, które sprytnie rozbudowano. Prawda, czego czeski producent wcale nie ukrywa! Większość kompaktowych kombi to jednak samochody raczej ciasnawe z tyłu. Skoda jest pod tym względem absolutnie wzorcowa. Nie dość, że z tyłu jest naprawdę dużo miejsca na nogi pasażerów, to jeszcze bagażnik - mimo, że auto jest przecież czteronapędowe, a te komponenty zabierają zwykle dużo przestrzeni - ma aż 610 litrów pojemności.

 

Scout powstał na bazie platformy auta kompaktowego, ale ma sporo miejsca na tylnej kanapie. Zdjęcie Marcin Klaban/ MMP

 

Kolejne zaskoczenie to koło zapasowe. Dziś to, że znalazło się w samochodzie, wcale nie jest takie oczywiste, bo producenci aut szukają oszczędności. Koło waży kilka kilogramów i zajmuje sporo miejsca, więc z chęcią zastępują je tzw. zestawem naprawczym (mały kompresor i płyn, który wtryśnięty do opony zalepia dziury). W Skodzie też taki można zamówić, ale zwykłe koło - zwłaszcza gdy się zjeżdża z asfaltu i oponę można nie tyle podziurawić, ile raczej rozedrzeć - bardziej się sprawdza.

 

Skoda Octavia Scout - osiągi, czyli moc na życzenie

Dobrze wygląda na zewnątrz, jest też dyskretna wewnątrz - oto najbardziej lapidarny opis nowego crossovera. Scouta od zwykłej Octavii odróżnia kilka dodatków. Policzmy: nieco inna kierownica, progi i dźwignia skrzyni biegów (wszystkie ozdobione napisem Scout) czy "marmurkowe" wykończenie dolnej części konsoli, które udanie współgra z kolorem tworzyw deski rozdzielczej - te detale nadają Scoutowi pewien terenowy styl.

 

Deskę Scouta od tej ze zwykłej Octavii odróżniają logotypy na kierownicy i dźwigni zmiany biegów oraz fotele z inną tapicerką. Zdjęcie Marcin Klaban/MMP

 

Scout różni się od Octavii. Kosztuje więcej (od 112 tyś. zł, czyli jest 50 tyś. droższy od zwykłej "oktawki"), ale też więcej oferuje. Weźmy choćby silniki. Najtańszą Octavię można mieć ze 85-konnym silnikiem 1,2 TSI, zaś do Scouta montowane są wyłącznie jednostki dużej mocy.

 

Skoda Octavia Scout - silnik, spalanie

Inżynierowie z Mlada Boleslav zdecydowali, że do tego auta można wybrać 180-konny silnik benzynowy TSI lub jeden z dwóch wysokoprężnych TDI - 150- lub 184-konny. Jeździłem Skodą ze słabszym silnikiem Diesla i nie brakuje jej wigoru. Przyspieszenie do setki na poziomie 9,1 sekundy i prędkość maksymalna 209 km/h - to się może podobać. Podobnie jak zużycie paliwa. Producent deklaruje, że na 100 km to (średnio) 5,1 litra oleju napędowego. Mój samochód zużywał ciut więcej (7 litrów na setkę, w mieście około 9,5 litra), bo lubię przyspieszenie i mam raczej ciężką nogę.

 

Mocnym atutem Scouta są silniki wysokoprężne z common rail. Generują duży moment obrotowy i są naprawdę oszczędne. Zdjęcie Marcin Klaban/ MMP

 

Scoda Octavia Scout - na narty, rowery, w pole...

Octavia to model wielozadaniowy. Chociaż "stoi" o kilka centymetrów wyżej niż zwykłe kombi, jest zaskakująco stabilna - nadwozie nie pochyla się na łukach. Bardzo odpowiada mi charakterystyka tłumienia. Dziury widać, ale Skoda - m. in. dzięki wielowahaczowej osi tylnej - pokonuje je sprężyście. Gorzej z manewrami, bo Scout na papierze ma średnicę zawracania nieco przekraczającą 10,5 metra, zaś w praktyce próba zmiany kierunku na tej samej ulicy prosta nie jest - trochę przeszkadza napęd na wszystkie koła. Wada? W pewnym sensie tak, ale ta odmiana Octavii - choć topowa, a więc najdroższa - wielu wad nie ma. Ten samochód może się wam podobać.

 

Scoda Octavia Scout - wygodny i rodzinny. Zdjęcie Marcin Klaban/MMP

 

Biorąc pod uwagę żywotność poprzednich generacji Scouta jego kolejna odsłona też powinna sobie dać radę z polskimi dziurami. W Skandynawii, zwłaszcza na prowincji, jeździ się po szutrach. Skoro tam Skoda się sprawdza, sprawdzi się i w Polsce.

Polecane wideo

Skoda Octavia Scout - Lepszy niż SUV
Skoda Octavia Scout - Lepszy niż SUV - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie