Seat Leon ST FR - nowa propozycja grupy VW

Seat prezentując Leona III generacji postanowił rozszerzyć ofertę modelu dodając wersje 3-drzwiową i kombi. Szczególnie wersja z powiększonym bagażnikiem ma szansę oprócz klasycznego 5-drzwiowego hatchbacka zyskać szerokie grono odbiorców.
Seat Leon ST FR - nowa propozycja grupy VW
Zdjęcie: Marek Setniewski
29.01.2015

Kilka tygodni temu miałem okazję testować Seata Leona FR z silnikiem 1.4 TSI. Tamten egzemplarz został nam udostępniony w najpopularniejszej wersji nadwoziowej czyli 5-cio drzwiowym hatchbacku. Muszę przyznać, że pozostawiła ze mnie nie dosyt szczególnie jeśli chodzi o wrażenia z jazdy vs. znaczek FR na klapie bagażnika.

Mając w pamięci wrażenia z testu Leona FR w wersji benzynowej nie miałem specjalnych oczekiwań od Leona ST FR z silnikiem diesla. Pomyliłem się, już pierwsze kilometry utwierdziły mnie w przekonaniu, że ta konfiguracja hiszpańskiego kompaktu w wersji kombi jest bardzo ciekawą propozycją. 

 

Zdjęcie: Marek Setniewski. Leon ST FR pod osłoną nocy.

 

Seat Leon ST FR - wrażenia z jazdy

Leona ST FR z dwulitrowym TDI o mocy 150 KM miałem okazję przetestować w różnych warunkach drogowych.  Poczynając o jazdy drogą ekspresową poprzez jednopasmową drogą szybkiego ruchu, a kończąc na zakorkowanych miastach. 

Podczas dynamicznego podróżowania drogą ekspresową z maksymalną dozwoloną prędkością Seat spalał około 7 l/100km. Jest to wynik przewyższający dane fabryczne prawie dwukrotnie, jednak rzeczywisty ruch zawsze będzie generował większe spalanie niż laborytoryjne pomiary, a w dodatku samochód prowadzony był dynamicznie. 

 

Zdjęcie: Market Setniewski. Seat Leon ST FR

 

Leon ST FR ma dość sztywną charakterystykę zawieszenia, dzięki temu jednak bardzo dobrze trzyma się na zakrętach. Nie mniej jednak zestrojenie zawieszenia nie przeszkadza w komfortowym podróżowaniu.  

 

Podczas podróży na typowych, polskich, jednopasmowych drogach szybkiego ruchu napęd Leona spełniał swoje zadanie bardzo dobrze. Wysoki moment obrotowy 320 Nm pozwalał na dynamiczne i bezproblemowe wyprzedzanie kolumn samochodów ciężarowych. Należy przy tym wspomnieć, że przy tego rodzaju manewrach przydaje się możliwość zmiany ustawień silnika za pomocą menu dostępnego w systemie multimedialnym. Przy wyborze ustawieniu dynamic - silnik bardziej żywiołowo reaguje na mocniejsze wciśnięcie pedała gazu. 

 

Seat Leon ST FR - spalanie

W miejskich korkach Seat radził sobie dobrze, a spalanie wynosiło około 8 l/100km. Testowany egzemplarz wyposażony był w czujniki parkowania, dzięki czemu manewrowanie ponad 4,5 metrowym pojazdem nie sprawiało żadnych trudności. 

 

Seat Leon ST FR - wygląd

III generacja Leona jest pierwszą, w której hiszpański producent zdecydował się zaoferować wersję kombi. Dodatkowe centymetry i większy bagażnik nie zachwiały jednak proporcji, a linia samochodu nadal jest dynamiczna i może się podobać nie tylko fanom rodzinnych samochodów. Testowany Leon był wyposażony w 18' aluminiowe felgi, które bardzo dobrze pasowały do dynamicznego pakietu FR. Ciekawym lecz niestety nieużytecznym zimą dodatkiem był panoramiczny odsuwany szklany dach. Jednak możemy sobie wyobrazić, że w słoneczne dni powoduje on, że dodatkowe światło wpadające do wnętrza kabiny optycznie zwiększa jej wielkość i powoduje, że podróżowanie staje się bardziej przyjemne. 

 

Zdjęcie: Market Setniewski. Szklany, panoramiczny dach Leona ST.

 

Seat Leon ST FR - wnętrze

We wnętrzu Seata można zaobserwować elementy kokpitu charakterystyczne dla marek z grupy Volkswagena. Testowany model był wyposażony w system multimedialny z dotykowym ekranem o przekątnej 5.8". Jego obsługa jest intuicyjna i pozwala na obsługę większości systemów pokładowych. Na pochwałę zasługują także siedzenia, które obite były Alcantarą, która jest bardzo dobrą alternatywą dla skórzanego wykończenia, a dodatkowo stanowi sportowy akcent godny wersji FR. 

 

Zdjęcie: Marek Setniewski. Kokpit Leona ST

 

Ze względu na swoją bryłę Leon ST oferuje dużo miejsca, także na tylnej kanapie. Nie ma tam co prawda tyle miejsca co w dużych kombi klasy średniej, ale jak przedłużony kompakt nie można narzekać. Pasażerowie o wzroście powyżej 180 cm mogą tam swobodnie podróżować bez konieczności podkulania kolan. 
Bagażnik o pojemności 587 litrów przy złożonych siedzeniach pozwala na spakowanie bagaży 4 dorosłych osób, przestrzeń tę można powiększyć kosztem drugiego rzędu foteli - urasta ona wtedy do 1470 litrów. 

 

Podsumowanie

Seat Leon ST FR to bardzo ciekawa propozycja rodzinnego kompaktu, który atrakcyjnie wygląda, dynamicznie jeździ nie zużywając przy tym hektolitrów paliwa. Jednak moim zdaniem nie powinien on mieć znaczka FR na masce. Do tej pory samochody Seata ze znaczkiem na masce kojarzyły się z bardziej sportowymi emocjami. Nie mniej jednak Seat wprowadzając Leona w wersji kombi rzucił wyzwanie innym producentom oferującym swoje kompakty w wersji kombi, a zapowiedziana wersja Leona ST Cupra ma szansę potwierdzić, że rodzinne kombi nie musi być nudne. 

 

 
SILNIK Diesel, rzędowy, 4 cylindry, 1968 cm3
MOC  150 KM przy 3500 obr/min
MOMENT  320 Nm przy 1750-3000 obr/min
SKRZYNIA  6-biegowa manualna
ŚR. SPALANIE DEKLAROWANE  4,4 l/100km
ŚR. SPALANIE OSIĄGNIĘTE  6,5 l/100km
WYMIARY  4535 mm x 1816 mm x 1451 mm
MASA  1345 kg
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA  587 / 1470 l
0-100 km/h  8,6 s/100 km/h
PRĘDKOŚĆ MAX  211 km/h
CENA MINIMALNA  95 500 zł
CENA TESTOWANEGO MODELU  ok. 121 000 zł

Polecane wideo

Seat Leon ST FR
Seat Leon ST FR - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie