BMW X3 – definicja nowoczesnego SUV-a klasy premium

Tak jak Mercedes w 1997 roku wprowadził do produkcji swój duży, ekskluzywny SUV klasy M, tak BMW postanowiło stworzyć nową kategorię kompaktowych SUVów wprowadzając 2003 roku model X3, którego już druga generacja przeszła niedawno facelifting i zyskała zmodyfikowany silnik diesla.
BMW X3 – definicja nowoczesnego SUV-a klasy premium
BMW X3 xDrive20d w podmiejskiej scenerii. Fot. Paweł Jabłoński
04.11.2014

Obecna generacja produkowana jest od 2010 roku, a kilka miesięcy temu została odświeżona. Dwulitrowy silnik diesla jest najczęściej wybieraną jednostką przez klientów na starym kontynencie. Testowany przez nas model był wyposażony właśnie w ten silnik i oznaczony był symbolem xDrive20d. Jego specyfikacja to 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Dzięki niemu X3 ważące około 1800 kilogramów przyspiesza od 0 do 100 km/ w 8,1 sekundy, a podawana przez producenta prędkość maksymalna wynosi 210 km/h.

 

BMW X3. Fot. Paweł Jabłoński

 

Dynamiczny charakter silnika podkreśla bardzo dobra skrzynia automatyczna.

Z elastycznym silnikiem wzorowo współpracuje 8-biegowa automatyczna skrzynia marki ZF, która również znalazła się w testowanym przez nas modelu . Dzięki niej biegi zmieniane są w niemal niezauważalny sposób, prawie niewyczuwalny dla kierowcy. Każdy z trybów jej pracy Eco Pro, normal i sport działa w charakterystyczny dla swojego przeznaczenia sposób. Nie mniej jednak w każdym z nich skrzynia pracuje bardzo precyzyjnie, bardzo dobrze dobierając przełożenie do aktualnie wykonywanego manewru. Przyczynia się ona również do niskiego spalania utrzymując obroty w szczególności w trybach Eco Pro i Normal w dolnej granicy maksymalnego momentu obrotowego, który dostępny jest już od 1750 obr./min.

 

Dźwignia automatycznej skrzyni biegów - taka sama jak w większości BMW. Fot. Paweł Jabłoński

 

Dobra dynamika i umiarkowane spalanie...

BMW w danych fabrycznych modelu X3 xDrive20d z automatyczną skrzynią biegów podaje, że średnie spalanie w cyklu mieszanym wynosi 5,2 l/100 km. Podczas naszego testu osiągnęliśmy spalanie około 8 litrów na 100 km. Podczas jazdy na autostradzie z maksymalną dozwoloną prędkością 140 km/h wynosiło również około 8 litrów na 100 kilometrów. Cóż BMW zdążyło nas już przyzwyczaić, że podawane przez nich wyniki spalania, są wręcz niemożliwe do osiągnięciaporuszając się po publicznych drogach poza laboratorium .

 

Dane z komputera pokładowego wyślwietlane są zarówno na ekranie znajdującym się na konsoli środkowej jak i na małym wyświetlaczu koło prędkościomierza. Fot. Paweł Jabłoński

 

Radość z jazdy z najlepszym wydaniu.

BMW od wielu lat promuje swoje samochody hasłem „radość z jazdy”, a nie wynika ona jedynie z silników, które są w nich montowane. Komfort, który zapewnia wynika także z takich elementów jak m.in. świetnie zestrojone zawieszenie, bardzo wygodne fotele zarówno w pierwszym jak i w drugim rzędzie czy też intuicyjny system zarządzania funkcjami systemu elektroniki pokładowej iDrive. Na szczególną uwagę zasługuje pokrętło iDrive, które zyskało nową funkcjonalność pozwalającą na zarządzie nim poprzez pisanie komend na jego płaskim wierzchu. Kolejnym elementem zapewniającym radość z jazdy jest wysokiej klasy sprzęt audio firmy Harman Kardon (opcja) zapewniający wspaniałe brzmienie muzyki we wnętrzu samochodu, które powinno zadowolić nawet najbardziej wymagających melomanów.

 

Joystick systemu iDrive, na powierzchni którego można pisać wydając komendy do systemu iDrive.
Fot. Paweł Jabłoński

 

 

Konserwatywna linia i terenowe właściwości.

Patrząc na stylistykę nadwozia trudno oprzeć się wrażeniu, że BMW X3 posiada dość konserwatywną linię. Z drugiej strony dla klientów, którzy za wszelką cenę chcą być zauważeni na drodze BMW przygotowało model X4. X3 nie jest typowym samochodem terenowym, jednak aktywny napęd na wszystkie koła xDrive pozwala swobodnie zjechać z utwardzonych dróg i pojechać na wycieczkę do lasu.

 

BMW X3 w kolorze "Deep Sea Blue". Fot. Paweł Jabłoński

 

Podsumowanie.

Zatem dlaczego testowane przez nas BMW można uznać za prawie modelowego SUVa?
Posiada wszystko czego wymaga się od nowoczesnego samochodu tego typu. Mocny, dynamiczny, nowoczesny  i stosunkowo oszczędny silnik, wzorową skrzynię biegów i bardzo dobre właściwości jezdne. Wyposażenie, które dopełnia „radość z jazdy” zależy w dużym stopniu od zamożności klienta i jego skłonności do wykorzystywania najnowszych technologii.

Czy ten samochód ma jakiekolwiek minus?

Niewątpliwie jest nim cena X3 w podstawowej wersji z manualną skrzynią kosztuje około 180 000 złotych. Testowany przez nas model kosztował ponad 80 tysięcy więcej, co daje sumę ponad 260 000 zł. Są to już rejony cenowe większego z oferowanych przez BMW SUVów – modelu X5.

Marki premium do jakich zalicza się BMW nie konkurują jednak ceną, a wartością dodaną, którą kreują oraz przewagami konkurencyjnymi, które posiadają, a pod tym względem X3 wydaje się zdecydowanie wyprzedzać konkurencję.  

Polecane wideo

BMW X3 xDrive20d
BMW X3 xDrive20d - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie