Co kupić: klasyk do 10000 złotych. Część 1

Sezon dla klasyków już w pełni, choć dzięki łagodnej zimie sporo właścicieli nie odstawiło do garaży swoich aut. Zobaczcie, jak można wejść w świat zabytkowej motoryzacji majac w ręku 10 tys. złotych.
Co kupić: klasyk do 10000 złotych. Część 1
Klasyk za rozsądną cenę, od lat w tej kategorii przoduje nasz Maluch. Zdj. Archiwum
20.04.2015

W/g polskiego prawa za pojazd zabytkowy może zostac uznany pojazd który ukończył 25 lat i od 15 nie jest już produkowany. My jednak ustawimy graniczny rocznik na 1985 roku, czyli poszukamy aut minimum trzydziestoletnich.

 

Fiat 126 - samochód który zmotoryzował Polskę, obecnie jest jednym z najbardziej dostępnych klasyków. Zdj. archiwum

Polski Fiat 126p (1973-2000)

 

Listę otwiera, a jakże, nasz rodzimy Maluch. W tytułowej kwocie, możemy przebierać w 126 jak w ulęgałkach. Najdroższe będą najstarsze egzemplarze z drugiej połowy lat 70tych, jednak i tutaj trudno będzie przekroczyć budżet. Za ładnego maluszka z lat 80tych zapłacimy już połowę maksymalnego budżetu. Mały Fiat to idealny pomysł dla początkującego amatora zabytków – prosty w obsłudze, z dobrym dostępem do części i spora ilością mechaników, którzy wiedzą co w nim piszczy. Jeśli ktoś chce nauczyć się mechaniki, to Maluch będzie doskonałą pomocą dydaktyczną, w postaci prostej konstrukcji i sporej ilości książek i for zawierających pokaźną wiedzę. Największym problemem jest dostępność elementów blacharskich i galanterii do starszych egzemplarzy oraz niewielkie rozmiary, które powodują, że rodzinny wypad na imprezę na drugi koniec polski nie jest zbyt dobrym pomysłem.

 

 

Baby-Benz, już dawno przestał być "baby" Najstarsze egzemplarze już dawno mają trzeci krzyżyk na karku. Zdj. Mercedes

Mercedes Benz 190 (W201) (1982-1993)

 

Tak, tak, „Baby Benz” czyli pierwszy „mały” Mercedes skończył już 30 lat. W zakres naszego zainteresowania wchodzą trzy pierwsze roczniki. Tutaj nie jest już tak różowo z wyborem jak w przypadku Malucha, ale też nie beznadziejnie. Za 10000 przy odpowiedniej cierpliwości powinniśmy trafić naprawdę ładny egzemplarz z wyposażeniem zgodnym z nr VIN i bez części blacharskich od innych aut. Zdarzają się również wozy w okolicach 5-6 tys złotych, ale tutaj to loteria, czasami trafi się dobry 201, czasami będzie wymagał nieco dopieszczenia. Dostępność części jest bardzo przyzwoita, zarówno używanych, jak i nowych, które niestety do najtańszych nie należą (mówimy o cenach w ASO). Najłatwiej będzie na kupić 190 z najmniejszymi dieslami, które nie należą do demonów prędkości oraz silnikami benzynowymi 1,8 i 2,0 z gaźnikiem (opcja mniej kosztowna) lub mechanicznym wtryskiem Bosch K-Jetronic, który nie każdy warsztat potrafi wyregulować. Uwaga na auta z LPG, zwykła podciśnieniowa instalacja gazu potrafi narobić szkód w układzie wtryskowym.

 

 

Skoda jeszcze do niedawna kojarzyła się z leciwym kierowcą kapelusznikiem. Dziś jest bardzo sympatycznym, aczkolwiek niedocenianym klasykiem. Zdj. Skoda

Skoda typ 742 (1976-1990)

 

Klasyczny „fortepian” zza naszej południowej granicy nazywany tak ze względu na specyficznie otwieraną pokrywę bagażnika. Jeden z najtańszych w naszym zestawieniu samochodów można mieć już w okolicach 3 tys. złotych za bardzo przyzwoity egzemplarz z początku lat 80-tych. Starsze auta są już odpowiednio droższe oraz rzadsze. Najłatwiej kupić najsłabszy i najuboższy wariant 105 (oznaczenia skód odpowiadają pojemności silnika). Ciekawe konstrukcyjnie auto z zespołem napędowym z tyłu jest dość proste i łatwe w naprawie. Trzeba się przyzwyczaić do prowadzenia auta, które ze względu na lekki przód i silnik wiszący za tylną osią jest nieco podsterowne. Sprawę ratuje nieco dodatkowe obciążenie bagażnika. Uwaga na układ chłodzenia. Silnik z tyłu plus chłodnica z przodu daj nam pojemność układu ponad 11 litrów i kłopoty z przegrzewaniem. Nieco więcej szczęścia i banknotów NBP w portfelu trzeba mieć na zakup mocniejszych egzemplarzy 120, 130 czy najbogatszych wersji wyposażeniowych. Dla amatorów szybkiej jazdy klasykiem na plus trzeba zaznaczyć sporą ilość firm w Czeskiej Republice, które oferują sportowe akcesoria do podniesienia mocy silnika czy poprawienia pracy zawieszenia.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie