Honda szybsza niż wygląda

Kolejna odsłona obecnie najpopularniejszych pojemności motocykli i skuterów w Polsce… 125 na start. Tym razem w garażu Hondy.
Honda szybsza niż wygląda
Zdjęcie: Honda
18.03.2015
Kamil Fedorowicz

Na początku był chaos, tego uczymy się w pierwszych dniach szkoły. Później pojawił się Soichiro Honda. W roku 1947 rozpoczął produkcję pierwszego roweru napędzanego silnikiem 50 cm3. Rok później powstała Honda Motor Co Ltd. Pierwszym motocyklem w ofercie Hondy był Dream D. (rok 1949 i pojemność 98 cm3). Co ciekawe (być może dla wielu), japoński producent rozpoczął właśnie od jednośladów. Zanim pierwszy samochód zjechał z linii produkcyjnej minąć musiało pięć lat. Honda to niewątpliwy lider rynku aut na świecie. Ale co ważniejsze dla nas, lider w produkcji motocykli. Przez te 67 lat Honda pokazała świata ponad 130 różnych jednośladów, będąc zawsze w czołówce producentów na świecie.

Zdjęcie: Honda

Na rok 2015 w najpopularniejszej obecnie pojemności 125, Honda oferuje…uwaga, 10 modeli w tym cztery nowości. To niewątpliwie świadczy o zainteresowaniu jakim cieszą się modele z Kraju Kwitnącej Wiśni.

Na pierwszy ogień idzie nowość Forza 125. To najmłodszy i najmniejszy z gamy popularnych skuterów Hondy. Czterozaworowy silnik z wtryskiem paliwa PGM – FI, rozwijający wysoki moment w średnim zakresie obrotów, sprawdza się w dynamicznej jeździe po miejskiej dżungli. Funkcja Idle Stop – automatyczne wyłączanie silnika podczas postoju oraz niewielka masa skutera (162 kg w wersji z ABS) pozwalają ograniczyć spalanie wg deklaracji producenta do ok 2,3 l. To wynik imponujący, ale czy realny? Sprawdzimy. Forzą przewieźć możemy również drobne zakupy lub małego psa. Miejsca pod kanapą wystarcza na dwa pełnowymiarowe kaski, co w tej klasie skuterów nie należy do standardu. Do tego gniazdo 12 V.

Zdjęcie: Honda

PCX 125 to kolejna nowość Hondy na rok 2015. Mały, zwinny i oszczędny tak najkrócej można określić tego chłodzonego cieczą cztero suwa. Silnik o niskim współczynniku tarcia, smukła sylwetka, mają zapewnić bardzo niskie zużycie paliwa na poziomie 2,1l. Ciekawostką jest spory jak na tych rozmiarów skuter, bak – tutaj mamy aż osiem litrów, co przy deklarowanym zużyciu pozwoli na przejechanie prawie 400km bez tankowania. To co w Hondzie staje się standardem, a dla nas użytkowników nieodłącznym gadżetem to gniazdo zasilania 12V.

Zdjęcie: Honda

Dość automatycznych skrzyń biegów, czas na manualną zabawę w mieście. Honda CB125F, to motocykl w swojej stylistyce nawiązujący do miejskich nakedów. Jednocylindrowy silnik pozwala na zabawę rolgazem i energiczne pokonywanie kolejnych kilometrów w mieście. Do tego niewielka masa motocykla – tylko 126kg, niskie zużycie paliwa na poziomie 2l, pozwalają wg producenta na przejechanie 600km przy jednym tankowaniu. Mam nadzieję, że w testach uda się osiągnąć podobny chociaż wynik. Niewątpliwie jest to ciekawa alternatywa dla „wygodnych” skuterów. Minusy? Brak schowków, paradoksalnie niewielka masa plusem przy zużyciu paliwa minusem przy pokonywaniu chociażby mostów, gdzie silny podmuch wiatru może „przestawić” motocykl na drugi pas. Jak mawiają amerykanie we will see w testach.

Zdjęcie: Honda

Ostatnia z nowości to Honda Wave 110I. To typowy motoskuter – hybryda połączenie funkcjonalności skutera z frajdą z jazdy na motocyklu. Najmniejsza gabarytowo nowość z japońskiej stajni, najmniejsza pojemność bo tylko 110 cm3, najmniejszy bak – wyłącznie 3,7l, ale też najniższe spalania na poziomie 1,7l na 100km. Do tego niewielki 7 litrowy schowek pod siedzeniem. Ciekawostką jest automatyczne sprzęgło i czterobiegowa skrzynia. Coś dla fanów nowinek w tak małych jednośladach. Propozycja na krótkie przejażdżki po mieście. Producent deklaruje, że dwie osoby spokojnie i komfortowo będą mogły poruszać się Wave 110I.

Oprócz nowości Honda oferuje sześć modeli, które poznaliśmy już w roku 2014. W katalogu znajdziemy zarówno coś dla fanów skuterów, motocykli typu street oraz kierowców żądnych wrażeń w wersjach sportowych (no dobrze nie oszukujmy się, przy 125 cm pojemności o sporcie ciężko mówić, ale stylistyka najmniejszej CBR robi wrażenie).  

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie