Opony są kluczowym i jednym z najważniejszych elementów w naszym samochodzie. To one łączą auto z drogą i mają wpływ na bezpieczeństwo. Chodzi o dobrą przyczepność oraz zdolność do zmniejszania drogi hamowania. Takie parametry są szczególnie ważne przy projektowaniu opon do aut sportowych.
W Polsce nie obowiązuje przepis, który nakazuje wymianę opon z letnich na zimowe lub na odwrót. Jazda na ogumieniu nieprzystosowanym do danej pory roku jest bardzo niebezpieczna. Dodatkowo w przypadku poruszania się na tzw. zimówkach latem może dojść do ścierania się opon, a zły stan opon jest już uregulowany prawnie.
Głębokość rzeźby bieżnika opony nie powinna być mniejsza niż 1,6 mm. Jeśli nasze ogumienie jest w gorszym stanie w przypadku kontroli przez policję, możemy mieć zatrzymany dowód rejestracyjny oraz otrzymać mandat w wysokości 500 złotych. W ten sposób oprócz siebie na niebezpieczeństwo narażamy innych uczestników ruchu drogowego.
Gorszy bieżnik sprawia, że auto ma gorszą przyczepność, a tym samym szybciej może wpaść w poślizg. Dlatego przy wyborze opon nie warto oszczędzać, a tym bardziej jeździć na zużytym ogumieniu, ponieważ prędzej czy później odczujemy tego konsekwencje.
– Opony prawidłowo dobrane do danego pojazdu, sposobu jazdy kierowcy oraz do temperatury otoczenia to inwestycja w bezpieczeństwo na drodze i niższe koszty eksploatacji. Przynajmniej raz w miesiącu należy skontrolować bieżnik, ocenić ogólny stan ogumienia i sprawdzić ciśnienie w oponach – zmiana ciśnienia nawet o 0,5 bara w stosunku do wartości optymalnej wydłuża drogę hamowania nawet o 4 metry i znacznie pogarsza własności jezdne. – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego cytowany przez motofakty.pl