Na naszej szerokości geograficznej - pomimo tego, że zimy stają się z roku na rok coraz mniej dokuczliwe - niska temperatura i opady śniegu wymagają odpowiedniego przygotowania samochodu. Przegląd, zimowe opony i ewentualna wymiana płynów eksploatacyjnych to jedno - dodatkowe prace czekają na właścicieli kabrioletów. O czym należy pamiętać?
Posiadanie samochodów z nadwoziem typu kabriolet oznacza nie tylko pozytywy płynące z niewątpliwej przyjemności jazdy takim autem. To również obowiązki. Dach w takim samochodzie to bardzo często skomplikowana "machina" składająca się z niezliczonej ilości przekładni, siłowników, elektroniki i oczywiście poszycia. O każdy z tych elementów trzeba odpowiednio dbać - w przeciwnym razie właściciela czekają niemałe wydatki.
W kabrioletach z miękkim dachem należy pamiętać nie tylko o regularnym czyszczeniu, ale również o impregnacji. Brud dostaje się w każdy zakamarek chropowatej powierzchni, dlatego cały proces mycia lepiej przeprowadzić ręcznie. Należy unikać mycia dachu pod wysokim ciśnieniem i na myjni automatycznej, a samo mycie miękkiego dachu lepiej wykonywać od przodu do tyłu auta.Odpowiednie środki zakonserwują materiał, a dzięki temu całość nie będzie wchłaniać wilgoci.
Jeżeli tylna szyba dachu została wykonana z przeźroczystego tworzywa sztucznego warto do konserwacji regularnie używać odpowiednich środków. Z czasem jednak - na skutek działania temperatury i promieni UV - będzie konieczna jej renowacja. Podczas konserwacji nie można zapomnieć również o uszczelkach - do impregnacji służy między innymi specjalny silikonowy preparat. Warto również sprawdzić stan techniczny mechanizmu oraz - w razie potrzeby - uzupełnić płyn hydrauliczny w układzie, a także nasmarować wszystkie ruchome części.
Zima to specyficzny i czasami bardzo trudny okres dla kabrioletu. Samochód ten najlepiej będzie się czuł w ciepłym garażu, tam też uniknie negatywnego wpływu niskiej temperatury i opadów atmosferycznych. Warto pamiętać o tym, że przynajmniej raz w miesiącu należy otworzyć dach, co pozwoli sprawdzić działanie i rozrusza cały mechanizm - trzeba przy tym unikać niskich temperatur, więc całą procedurę najlepiej przeprowadzać w ciepłym garażu. Samochód stojący "pod chmurką" najlepiej przykryć specjalnym wodoodpornym i paroprzepuszczalnym pokrowcem - wcześniej należy dach dokładnie osuszyć.
O składany dach - podobnie zresztą jak o wszystkie inne podzespoły w samochodzie należy odpowiednio i regularnie dbać. Pozwoli to na cieszenie się kabrioletem przez długie lata.