Tak jeżdżą Polacy

W zeszłym roku-po raz pierwszy w historii-nawyki polskich kierowców zostały przebadane przez fundację Vinci Autoroutes
Tak jeżdżą Polacy
Zdj.: policja.pl
15.04.2015
Michał Trocki

Fundacja koncernu VINCI Autoroutes na rzecz odpowiedzialnej jazdy ogłosiła wyniki szeroko zakrojonego badania ankietowego na temat zachowań kierowców w dziesięciu krajach Unii Europejskiej. Ten barometr odpowiedzialnej jazdy realizowany jest od pięciu lat przez Fundację, a w zeszłym roku po raz pierwszy objął również Polskę. Opisuje on przyzwyczajenia związane z kierowaniem pojazdem i ich zmiany.

 

Polscy kierowcy są szczególnie krytyczni wobec swoich rodaków


Na pytanie o to, jakimi są kierowcami, Polacy odpowiadają, że dobrymi, jednak są oni skromniejsi od ogółu Europejczyków, jeśli chodzi o ocenę własnej jazdy: przyznają sobie ocenę 7,2/10 w porównaniu z europejską średnią na poziomie 7,7/10. Opisując swój sposób kierowania pojazdem, niemalże wszyscy Polacy (99%) bez wahania przypisują sobie przynajmniej jedną pozytywną cechę, postrzegając siebie przede wszystkim jako „uważnych” (68%) i „spokojnych” (68%).

Niemal jedna trzecia (30% w porównaniu z 26% na szczeblu europejskim) opisuje się również jako „uprzejmych”. Kiedy jednak prosi się ich o opisanie zachowania innych kierowców, okazują się oni znacznie mniej pobłażliwi: postrzegają swoich rodaków jako szczególnie „nieodpowiedzialnych” (65% w porównaniu ze średnim poziomem 44% w Europie) oraz „niebezpiecznych” (36% w porównaniu z 26% w Europie).


Europejczycy jednomyślnie twierdzą, że wzorowymi kierowcami są Szwedzi (37%), zaś najmniej odpowiedzialnymi Włosi (31%). Na Polaków narzekają przede wszystkim… sami Polacy: 44% Polaków uznaje, że ojczyzną najbardziej nieodpowiedzialnych kierowców jest właśnie Polska, przed Włochami czy Grecją.


Nieprzestrzeganie zasad i niebezpieczne zachowania za kierownicą

  • 94% polskich kierowców przyznaje, że zdarza im się przekroczyć o kilka km/godz. maksymalną dozwoloną prędkość. To nieco więcej niż średnio w Europie (91%).
  • 60% nie przestrzega bezpiecznego odstępu między pojazdami, w Europie jest to 65%.
  • 50% zapomina zwolnić w pobliżu robót drogowych, zaś w Europie jest to 55%.
  • 44% jeździ środkowym pasem autostrady, kiedy prawy pas jest wolny, podczas gdy w Europie odsetek ten wynosi 56%.
  • 44% zapomina włączyć kierunkowskaz przed wyprzedzaniem lub skrętem, zaś w Europie kierowców tych jest 58%.
  • 33% zapomina zapiąć pasy, w stosunku do 22% w Europie.
  • 3% przyznaje się, że zdarza się im czytać w czasie jazdy, w porównaniu z poziomem 11% w Europie.


Niekulturalne zachowanie za kółkiem

 

  • 50% Polaków oświadcza, że zdarza im się trąbić bez potrzeby, w porównaniu z poziomem 47% w Europie.
  • 38% przyznaje, że zdarza im się wyzywać innych kierowców, w porównaniu z 56% w Europie.
  • 26% wyprzedza prawą stroną na autostradzie, w porównaniu z 32% w Europie.
  • 25% wysiada z pojazdu, aby rozmówić się z innym kierowcą, w porównaniu z 15% w Europie.
  • 23% celowo jedzie w bardzo bliskiej odległości za samochodami kierowców, którzy ich denerwują, w porównaniu z 32% w Europie.

Telefon za kierownicą: świadomość ryzyka, ale mało odpowiedzialne zachowania


Korzystanie z telefonu komórkowego w czasie jazdy jest w Polsce szczególnie niepokojącym zjawiskiem: 65% kierowców twierdzi, że rozmawia przez telefon przy użyciu zestawu głośnomówiącego (w porównaniu z 51% w Europie), a 59% rozmawia bez zestawu głośnomówiącego (w porównaniu z 35% w Europie). Jeszcze bardziej niepokoi fakt, że wysyłanie i czytanie SMS-ów i maili to praktyka, która dotyczy 33% Polaków (w porównaniu z poziomem 26% w Europie). Ponadto, prawie połowa polskich respondentów (47%) przyznaje się do ustawiania parametrów GPS-a w czasie jazdy (37% w Europie).


W czasie długiej jazdy Polacy zatrzymują się, jak twierdzą, średnio po 4 godz. 10 minutach kierowania pojazdem. To dużo więcej niż zalecane 2 godziny maksymalnej jazdy bez postoju i rekord w Europie. Ponadto, choć 86% Polaków słusznie twierdzi, że drzemka jest skutecznym sposobem na walkę z sennością, jedynie 54% robi w tym celu przerwę w czasie długiej jazdy (w Europie średnio 57%). Większość twierdzi jednak, że w czasie podróży następuje zmiana osoby kierującej pojazdem (71% w porównaniu z 70% w Europie).

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie