Jak czytać oznaczenia na oponach: krótki poradnik

Sprawdźmy jak oznaczane są nasze opony, żeby wiedzieć co na nich w ogóle jest napisane...
Jak czytać oznaczenia na oponach: krótki poradnik
08.04.2014
Michał Trzcionkowski

Każda opona oznaczona jest ciągiem znaków, składającym się z liter i cyfr. Te symbole są niczym metryczka. Na ich podstawie możemy stwierdzić, kiedy opona została wykonana, w jakiej technologii czy jaka jest maksymalna prędkość, którą bezpiecznie można na niej rozwijać.

 

zdj. Michelin

 

Rozmiar ma znaczenie

Zacznijmy od określenia rozmiaru opony. Jest zapisany np. w taki sposób: 195/65 R15.

Pierwsza liczba oznacza szerokość opony, podawaną w mm. Druga liczba to profil opony, czyli wysokość (może lepiej napisać - grubość) boku. Wyrażona jest w procentach szerokości opony (w podanym przykładzie będzie to 65% z 195 mm).

Kolejnym symbolem jest literka R. Oznacza, że mamy do czynienia z oponą radialną - ta nazwa opisuje wewnętrzną konstrukcję opony. Dzisiaj, w autach osobowych, to praktycznie jedyny spotykany rodzaj opon (kiedyś były jeszcze diagonalne, ale to już historia).

Ostatnia liczba to średnica felgi, na jaką przewidziana jest opona. Podawana jest w calach.

 

zdj. Michelin

Data produkcji

To wbrew pozorom bardzo ważna informacja. Może się okazać, że opona ma jeszcze dużo bieżnika, ale jest już na tyle stara, że lepiej jej nie używać - np. Michelin twierdzi, że opony starsze niż 10-letnie do niczego już się nie nadają. 

Data produkcji jest poprzedzona literami DOT (angielski skrót Department Of Transport) i zakodowana czterema cyframi. Np. DOT 2409 oznacza, że opona została wyprodukowana w 24 tygodniu 2009 roku. Możemy spotkać się też z trzycyfrowym kodem produkcji opony. Jednak takich opon należy unikać, bo zostały wyprodukowane przed 2000 r.!

 

zdj. Barum

Indeks prędkości

Każda opona ma swoją dopuszczalną prędkość maksymalną. Taka informacja jest zapisana pod postacią litery. Np. litera T oznacza, że indeks prędkości wynosi 190 km/h.  Litera V to 240 km/h, zaś Y - 300 km/h.

Letnia czy zimowa?

Opony zimowe mają oznaczenie M+S (mud + snow). W ten sam sposób oznacza się opony całoroczne. Opon letnich nie oznacza się w specjalny sposób.

Gdy będziemy oceniać stan naszych opon, znajdźmy na boku malutki symbol TWI - znajdziemy wskaźnik zużycia opony. W Polsce minimalna dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm, jednak my stanowczo odradzamy jeżdżenie na tak mocno zużytych oponach! Wymieńcie opony na nowe, gdy bieżnik będzie miał tylko 4 mm (w wypadku zimówek) lub 3 mm w wypadku opon letnich.

 

zdj. Michelin

Ciśnienie

Pamiętajmy też o kontroli ciśnienia w oponach! Należy je kontrolować regularnie, nawet co dwa tygodnie. Właściwe ciśnienia dla opon w naszym aucie znajdziemy na naklejce, która umieszczona jest po wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa albo będzie widoczna po otwarciu drzwi pasażera. 

 

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie