Niezwykła fabryka Lexusa LC

Niezwykła fabryka Lexusa LC
Fot. Lexus
24.03.2017
Źródło/Foto: Mat. prasowe

Zakład Motomachi, położony w Toyota City w prefekturze Aichi, zajmuje niemal 1,6 mln metrów kwadratowych i zatrudnia ponad 7000 pracowników, z których połowa to kadra inżynierska. Fabryka jest znana przede wszystkim z produkcji limitowanej serii supersamochodu Lexus LFA, którego w latach 2010-2012 zbudowano 500 egzemplarzy. Wytwarzanie całkowicie kompozytowego nadwozia LFA wymagało wdrożenia niezwykle wymagającej technologii laminowania kompozytów zbrojonych włóknem węglowym, a kultowy Lexus LFA osiąga dziś ceny liczone w milionach dolarów.

Tym, co najbardziej zaskakuje gości odwiedzających linię produkcyjną Lexusa LC, jest wszechobecna biel. Całe wnętrze hali, od podłogi, przez ściany, filary i konstrukcję dachu aż po strop, jest nieskazitelnie białe. Jak tłumaczą gospodarze, jakość zaczyna się od otoczenia, a biały kolor ułatwia utrzymanie czystości, bo doskonale widoczne zabrudzenia czy pył są natychmiast usuwane. Ma to również znaczenie psychologiczne, ponieważ biały kolor pomaga pracownikom zachować skupienie.

 

 

Poszczególne etapy procesu produkcyjnego są dokładnie zsynchronizowane dla zapewnienia płynnej współpracy wszystkich pracowników, bez zbędnych ruchów czy przestojów. Czynności są tak zaplanowane, by żadna z nich nie zajmowała więcej, niż 20 minut. Każdy z pracujących tu ludzi doskonale zna elementy i układy, za które odpowiada – takich specjalności jest około dwustu, a przed rozpoczęciem pracy na linii produkcyjnej trzeba przejść drobiazgowe szkolenie, zakończone uzyskaniem certyfikatu.

Choć najważniejszą rolę w powstawaniu samochodów Lexusa odgrywają ludzie, kultywujący tradycję japońskich rzemieślników takumi, w pracy pomaga im technologia. Każda śruba czy nakrętka dokręcana jest z właściwym momentem za pomocą odpowiednich przyrządów. Wszystkie złącza, a jest ich około 120, są sprawdzane nie tylko wizualnie, ale i z użyciem odpowiednio wyposażonego tabletu.

Ostatnim etapem procesu produkcyjnego, po wykonaniu jazdy próbnej, jest dokładna inspekcja gotowego samochodu. Odbywa się ona w pomieszczeniu przypominającym bardziej wnętrze stacji kosmicznej z filmu science-fiction, niż fabrykę. Na jego suficie, ścianach i podłodze umieszczono podłużne źródła światła LED. Są one rozmieszczone w równoległych pasach co 30 centymetrów – w toku doświadczeń ustalono, że takie oświetlenie pozwala najłatwiej dostrzec ewentualne niedoskonałości lakieru czy pasowania elementów.

Polecane wideo

Niezwykła fabryka Lexusa LC
Niezwykła fabryka Lexusa LC - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie