Konwój TIR-ów przejechał przez Europę – bez pomocy kierowców!

Autonomiczne ciężarówki poruszające po autostradach to już nie przyszłość. Europejscy producenci właśnie to udowodnili
Konwój TIR-ów przejechał przez Europę – bez pomocy kierowców!
Fot. Scania
07.04.2016
Andrzej Chojnowski

Kilkanaście ciężarówek Mercedesa, Scanii, Volvo, DAF-a, Mana i Iveco właśnie zakończyło pionierski przejazd przez Europę, sprawnie przemykając autostradami przez pięć krajów UE. Jechały samodzielnie, bez pomocy kierowców. Za utrzymywanie stałej prędkości, bezpiecznej odległości między samochodami, pozostawanie na właściwym pasie i unikanie sytuacji niebezpiecznych odpowiadały komputery pokładowe wyposażone w kamery i radary. TIR-y ruszyły z kilku miejsc w Europie – m.in. z Södertälje w Szwecji, spod Stuttgartu i Monachium. Najwięcej, bo aż 2000 kilometrów, pokonały jadące ze Szwecji ciężarówki Scanii. Wczoraj wszystkie dotarły bez przeszkód do Rotterdamu, zgodnie z planem. 

 

Zobacz trasę przejazdu autonomicznych ciężarówek

 

Ciężarówki jechały w konwoju, utrzymując stałą prędkość i zachowując minimalne odstępy między sobą, niekiedy ledwie 10 metrów. Kierowcy obecni w kabinach samochodów mieli jedynie czuwać nad tym, by wszystko szło zgodnie z planem. I poszło. Komputery w ciężarówkach były połączone siecią bezprzewodową dzięki czemu nieustannie komunikowały się ze sobą, przekazując dane o prędkości i warunkach na drodze. To sprawiało, że konwój ciężarówek zachowywał się na drodze jak jeden megapojazd.

 

Autonomiczne samochody osobowe to temat nie nowy – w Kalifornii firma Google od dawna testuje auta jeżdżące bez kierowców. W ramach eksperymentu samochody te pokonały już łącznie 2,5 miliona kilometrów! W trakcie testów doszło do 12 kolizji, ale tylko w jednej sytuacji ludzie odnieśli obrażenia. Ciężarówki poruszające się bez asysty kierowcy to jednak nowość. 

  

 

Jakie są korzyści z korzystania z autonomicznych ciężarówek? Producenci podają, że dzięki takim rozwiązaniom zużycie paliwa może spaść mniej więcej o piętnaście procent, wzrosnąć powinno też bezpieczeństwo na drodze. Według firmy badawczej TNO dwie ciężarówki poruszające się w autonomicznym konwoju i przejeżdżające rocznie 160 tysięcy kilometrów to oszczędność paliwa o wartości 6 tysięcy euro.

 

 

 

Projekt przejazdu autonomicznych ciężarówek, oficjalnie nazwany European Truck Platooning Challenge, jest inicjatywą holenderskiego rządu sprawującego obecnie prezydencję w Unii Europejskiej. Projekt się udał, co dalej? Następny etap to planowany na 2017 rok eksperyment z udziałem koncernu Unilever, producenta m.in. Domestosa, herbaty Lipton czy lodów Algida – autonomiczne ciężarówki mają podjąć towar z portu w Rotterdamie i dostarczyć go do magazynów Unilevera w całej Europie.

 

Zobacz wypadek z udziałem autonomicznego samochodu Googla w Kalifornii

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie