Znana firma Solaris Bus & Coach wspólnie z naukowcami z Politechniki, Warszawskiej i Poznańskiej buduje gigantyczny autobus z napędem elektrycznym. Oficjalna nazwa realizowanego projektu brzmi „Pierwszy polski autobus klasy mega z wieloosiowym napędem hybrydowym zasilanym gazowymi paliwami ekologicznymi" Koszt projektu wyniesie ponad 11 mln złotych. Autobus docelowo będzie miał 24 metry długości. Aby mógł sprawnie poruszać się w mieście konstruktorzy zastosowali dwa przeguby, dzięki którym konstrukcja może „łamać” się w dwóch miejscach.
ZOBACZ TAKŻE: 500 SOLARISÓW W CZESKIEJ REPUBLICE
Napęd autobusu mają stanowić silniki elektryczne zasilane z baterii doładowywanych energią elektryczną z zewnętrznego źródła – powiedział Dariusz Michalak, wiceprezes zarządu firmy Solaris. W razie potrzeby będą dodatkowo zasilane energią wytwarzaną przez wodorowe ogniwo paliwowe zamontowane w pojeździe. Dużym wyzwaniem dla konstruktorów tego „megabusa” jest opracowanie oprogramowania do sterowania pojazdem dwuprzegubowym poruszającym się po drodze, a nie po szynach. Tak duży autobus może być wykorzystany w miejscach gdzie nie ma możliwości budowy linii tramwajowej. Podobne, chociaż nie tak długie pojazdy (18,75 m) o napędzie elektrycznym z dodatkowym wodorowym ogniwem paliwowym jeżdżą już po Hamburgu. Firma Solaris dostarczyła tam, niedawno dwa egzemplarze Urbino electric. Dobiega końca etap prac projektowych i wkrótce konstruktorzy przystąpią do budowy prototypu, który czeka seria testów i badań. Po zakończeniu prób i homologacji długi elektro autobus trafi do oferty Solarisa. Już dziś wiele firm z Niemiec i Skandynawii wyraża duże zainteresowanie tym projektem.