Wówczas rząd Stanów Zjednoczonych poprosił ExxonMobil o wyprodukowanie smaru do podwozi samolotów, który nie zamarzałby w temperaturach rzędu –40°C. Odpowiedzią był syntetyczny smar Mobilgrease 28, który do dzisiaj jest stosowany w branży lotniczej.
Zachęceni sukcesem oraz tym, że doskonałe właściwości oleju syntetycznego wykraczają poza jego użycie w ujemnych temperaturach, specjaliści ExxonMobil powołali w 1971 roku zespół odpowiedzialny za rozwój technologii smarnych. Efektem jego pracy był pierwszy
w pełni syntetyczny olej silnikowy Mobil 1 – mówi Rebecca Pearson z ExxonMobil.
Od 1974 roku standardy w zakresie ochrony silnika i jakości olejów znacznie się zmieniły. Czterdzieści lat temu, pierwszy syntetyczny olej silnikowy Mobil 1 miał ograniczać zużycie paliwa, a jego późniejsze formulacje odpowiadały nowym oczekiwaniom rynku. Na przykład, wprowadzenie oleju Mobil 1 o obniżonym poziomie fosforu wydłużyło żywotność katalizatora. Z czasem do olejów Mobil 1 dołączyły nowe produkty, a ich wysoka jakość pozwoliła zbudować doskonałą reputację marki. Po czterdziestu latach Mobil 1 to nadal wiodący na świecie syntetyczny olej silnikowy.
W 1990 roku Mobil 1 został poddany niezwykłej próbie – testowi miliona mil. Silnik nowego BMW 325i został zalany olejem Mobil 1, a następnie jeździł nieprzerwanie przez cztery lata, zatrzymując się wyłącznie w celu przeprowadzenia okresowych czynności serwisowych.
Po przejechaniu miliona mil (1 600 000 kilometrów), silnik BMW został rozebrany i oddany
w ręce fachowców. Rezultaty były zaskakujące. Nie znaleziono jakichkolwiek istotnych oznak zużycia. Silnik nie tylko pozostał w doskonałym stanie technicznym, ale większość części nadal utrzymywała się w zakresie tolerancji BMW określonym jako „nowe”.
Dzisiaj marka Mobil 1 jest polecana przez wielu konstruktorów, producentów pojazdów i najlepsze zespoły wyścigowe. Mobil 1 jest fabrycznie zalewany do silników ponad 60 modeli pojazdów takich marek jak Porsche, Mercedes-AMG, Aston Martin, Bentley, McLaren i wielu innych. Historia Mobil 1 w świecie sportów motorowych rozpoczęła się w 1978 roku od współpracy z zespołem Formuły 1 Williams. Obecnie Mobil 1 kontynuuje współpracę ze znanymi i utytułowanymi zespołami wyścigowymi, w tym Stewart-Haas Racing (seria NASCAR Sprint Cup) oraz Corvette Racing (seria TUDOR United SportsCar Championship). Mobil 1 pomaga także zespołom startującym w najszybszej serii wyścigów monomarkowych Porsche Mobil 1 Supercup oraz jest oficjalnym olejem Amerykańskiego Klubu Samochodów Sportowych SCCA. Ponad połowa zespołów NASCAR polega na technologii Mobil 1, który po raz dwunasty z rzędu został Oficjalnym Olejem Silnikowym serii NASCAR.
Rok 2014 to także 20-lecie współpracy ExxonMobil z zespołem Formuły 1 McLaren Mercedes. Sztab specjalistów ds. technicznych Mobil 1 pracuje na torze podczas każdego wyścigu. Partnerstwo technologiczne Mobil i McLarena to ponad 340 wspólnych wyścigów, 231 miejsc na podium, 78 zwycięstw oraz 4 tytuły mistrzowskie.
Wprowadzenie syntetycznego oleju Mobil 1 było rewolucją technologiczną. Wydarzenie to w ogromnym stopniu poprawiło wydajność silników samochodowych i zwiększyło oczekiwania kierowców wobec olejów silnikowych na całym świecie – podkreśla Bill Maxwell, uważany za jednego z ojców Mobil 1.