Choć każdy z daleka rozpozna nowego Focusa ST, model ten zmienił się nie do poznania. Całkowicie przeprojektowano zawieszenie, zmodernizowano układ kierowniczy, a podwozie wyposażono w nowe technologie. Wszystko to brzmi świetnie, a znając solidność jaką może pochwalić się niemiecka marka, z pewnością w praktyce ten szereg zmian wypadnie pozytywnie.
Wierni fani marki z pewnością przecierają oczy ze zdumienia, dlatego raz jeszcze powtórzę tą bardzo istotną informację: Nowy Ford Focus ST, oprócz wersji benzynowej, będzie oferowany również z silnikiem diesla. Co więcej, Ford ujawnia wszystkie detale dotyczące tej jednostki napędowej. Choć moc 2-litrowego silnika TDCi to, w porównaniu do wersji benzynowej, zaledwie 185KM, "turboklekot" charakteryzuje się maksymalnym momentem obrotowym na poziomie 400Nm, który jest dostępny dla kierowcy już od 2000 obr./min. Dzięki temu przyspieszenie od 0 do 100km/h zajmuje mu 8,1 sekundy, a średnie zużycie wynosi 4,4l/100km. Jeśliby pominąć nieprzyjemny dla ucha dźwięk pracy jałowej diesla, byłoby to małżeństwo zawarte w niebie.
Jeśli tak jak ja nie przepadacie za wlewaniem oleju napędowego do sportowego samochodu, Ford nie zapomniał i o Was. Pod maskę benzynowej wersji Focusa ST trafi 2-litrowy silnik EcoBoost o mocy 250KM. To umożliwi przyspieszenie na poziomie 6,5 do setki, co z pewnością wystarczy po raz kolejny obok nas na światłach stanie zdezelowane BMW z pseudo-Bogusiem za kierownicą. Bonusem będzie również niskie, jeśli rozważyć wszystkie aspekty, spalanie - zaledwie 6,8l/100km. A pomyśleć, że kilka lat temu taki kompromis wywoływał w towarzystwie nic więcej, aniżeli histeryczny atak śmiechu.
Jest sportowo, intuicyjnie, możliwie prosto, ale nie prostacko. Do standardowych dla wersji ST dodatkowych zegarów, w skład których wchodzi wskaźnik ciśnienia doładowania, wskaźnik temperatury oleju i wskaźnik ciśnienia oleju, dołącza również bardzo przyjemnie wyglądająca, spłaszczona u dołu kierownica, która nadaje wnętrzu rasowy charakter. Dobre fotele to podstawa, więc w Focusie znajdziemy wyścigowe siedzenia Recaro. Nowy ST będzie oferowany w odmianach ST i ST2.Odmiana ST posiada tapicerkę częściowo wykonaną za skóry (siedzisko i boczne podparcia), oferowana w czterech kolorach (Electric Orange, Performance Blue, Smoke Storm i Race Red); natomiast siedzenia w wersji ST2 są w całości wykończone czarną tapicerką skórzaną.
Silnik |
Moc |
CO2 |
Zużycie średnie |
Prędkość maksymalna km/h (mph) |
0-100 km/h |
50-100 km/h |
2.0 EcoBoost 5-drzwiowy |
250 |
158 |
6.8 (41.5) |
248 (154) |
6.5 |
5.5 |
2.0 EcoBoost Kombi |
250 |
158 |
6.8 (41.5) |
248 (154) |
6.7 |
5.7 |
2.0 TDCi 5-drzwiowy |
185 |
114 |
4.4 (64.2) |
217 (135) |
8.1 |
6.9 |
2.0 TDCi Kombi |
185 |
114 |
4.4 (64.2) |
217 (135) |
8.1 |
7.1 |
*Na czwartym biegu. **Dane homologacyjne aktualnie niedostępne. ØDane testowe Forda. ØØ Dane dotyczące zużycia paliwa oraz poziomu emisji CO2 pochodzą z testów przeprowadzonych zgodne z wymogami aktualnej wersji dyrektywy (EC) 715/2007 i (EC) 692/2008.