Urodzony bestseller po zmianach

Kolejny rok z rzędu Octavia okazała się najchętniej wybieranym modelem Skody – zarówno w ujęciu światowym, jak i w Polsce. Nie bez powodu, bo to samochód wyjątkowo wszechstronny. A po niedawnym liftingu – jeszcze atrakcyjniejszy.
Urodzony bestseller po zmianach
fot. Skoda
28.01.2025

Octavia stanowi blisko 1/4 światowej sprzedaży Skody, a w Polsce jej udział w liczbie rejestracji jest jeszcze większy i sięga 1/3. Recepta na ten sukces od lat pozostaje niezmienna – Octavia wyrasta ponad swoją klasę nie tylko przestronnością czy walorami przewozowymi, lecz również dopracowaniem i poziomem technologicznym.  

 

Kompleksowa aktualizacja 

Aktualna, czwarta generacja Octavii niedawno doczekała się liftingu, który objął nie tylko przedni i tylny pas czy elementy wykończenia kabiny, ale także gamę silnikową, system multimedialny oraz układy odpowiadające za aktywne bezpieczeństwo. Przeprojektowany przód z wysmuklonym grillem podkreśla optyczną szerokość nadwozia, a przy tym wyróżnia się zmienionym kształtem lamp. Te ostatnie w wersji matrycowej Matrix LED zdecydowanie zwiększają poziom bezpieczeństwa oraz komfortu jazdy po zmroku. Teraz mają większą rozdzielczość (36 zamiast 24 segmentów), dzięki czemu jeszcze precyzyjniej i płynniej „maskują” inne pojazdy i reagują na tablice drogowe oraz zmianę warunków. 

 

Kokpit w zarysie wygląda jak dawniej, nowe są jednak cyfrowe interfejsy i okładziny, ze zwiększonym udziałem tworzyw z odzysku (wykonano z nich m.in. opcjonalną parasolkę). Liczne miękkie obicia nadają kabinie przytulną atmosferę, a detale (pokrętła, klamki) z dymionym metalizowanym wykończeniem zamiast wcześniejszego, chromowanego, są nie tylko eleganckie, ale i praktyczne – „nie łapią” odcisków palców. To nie koniec zmian: odświeżony system multimedialny z przejrzystym, kafelkowym menu z personalizowanymi skrótami pracuje teraz jeszcze szybciej. 

 

Poza tym Octavia niezmiennie oferuje mnóstwo miejsca w obu rzędach siedzeń i w bagażniku. Kierowca ma do dyspozycji obszerny fotel z dużym zakresem regulacji (to samo dotyczy kolumny kierownicy) oraz ustawiany w dwóch płaszczyznach podłokietnik. Podróżujący z tyłu siedzą na wygodnej kanapie z obszernym siedziskiem (co nie takie oczywiste nawet w droższych autach), a kufer bazowo mieści 600 l (Liftback) lub 640 l (Combi) i został zaopatrzony w liczne akcesoria do mocowania drobniejszego bagażu. 

 

Uniwersalna hybryda 

Szeroka oferta napędów Octavii obejmuje silniki benzynowe i wysokoprężne, także uhybrydowione, o mocy od 115 do 265 KM. Wkrótce dołączy też wersja 4x4. Jedną z najpopularniejszych wersji jest odmiana 1.5 TSI o mocy 150 KM (jest też 115 KM), która w wydaniu hybrydowym mHEV standardowo łączy się z 7-biegową automatyczną przekładnią dwusprzęgłową DSG.  

 

Jednostka 1.5 TSI zaskakuje energicznymi reakcjami oraz harmonijną pracą, do której przyczynia się jej 4-cylindrowa konstrukcja. Maksymalny moment obrotowy 250 Nm jest tu dostępny w bardzo szerokim zakresie obrotów (1500-3500 obr./min), co ułatwia sprawną jazdę bez potrzeby rozpędzania silnika do wysokich prędkości obrotowych. 

 

A to pomaga uzyskać realnie niskie zużycie paliwa, podobnie jak układ miękkiej hybrydy mHEV, który pozwala Octavii „żeglować”, czyli poruszać się z wyłączoną jednostką napędową po zdjęciu nogi z pedału gazu, a także odzyskiwać energię podczas wytracania prędkości. Co więcej, niewielki silnik elektryczny wspiera napęd dodatkowym momentem obrotowym podczas przyspieszania na niskich obrotach i jako rozrusznikoalternator przejmuje zadanie rozruchu motoru spalinowego, dzięki czemu przebiega on wyjątkowo gładko i cicho. 

 

Zarówno efektywny, jak i dynamiczny styl jazdy wspiera 7-biegowa skrzynia DSG, która sprawnie reaguje na zmiany obciążenia, a w sportowym trybie pracuje jeszcze szybciej. Dość wspomnieć, że Octavia 1.5 TSI mHEV z nadwoziem Liftback przyspiesza od 0 do 100 km/h w 8,5 s i rozpędza się maksymalnie do 229 km/h.  

 

Komfort z wyczuciem 

Octavia po liftingu umiejętnie łączy komfortowe resorowanie z pewnym prowadzeniem. Niech relaksujące nastawy jej zawieszenia nie będą mylące – mimo łagodnego, cichego tłumienia nierówności oraz niemałych wymiarów ten samochód zaskakuje pewnymi, przewidywalnymi reakcjami na łukach.  

 

Zdecydowanym atutem Skody na tle rynkowych standardów jest przemyślane, intuicyjne działanie systemów wsparcia, które autentycznie pomagają, a nie przeszkadzają. Dotyczy to przede wszystkim układu Travel Assist, który łączy m.in. utrzymanie auta pośrodku pasa i adaptacyjny tempomat; Octavia sama zachowuje bezpieczny dystans od poprzedzających aut i wspiera kierowcę w utrzymaniu kierunku jazdy, ograniczając zmęczenie i obciążenie na dalekich trasach. Korzystanie z Travel Assista uprzyjemnia kierownica z czujnikami dotyku, która zapobiega niepotrzebnym, irytującym upomnieniom ze strony elektroniki. 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie