Historia Volkswagena Golfa GTI sięga 1975 roku, kiedy to zadebiutował jako prekursor aut kompaktowych o nieprzeciętnych osiągach, potocznie nazywanych hot hatchami. Pierwsza wersja była napędzana jednostką EA827 o pojemności 1,6 litra, generującą 110 KM mocy. Silnik współpracował z 4-biegową skrzynią manualną, co pozwalało na osiągnięcie 100 km/h w około 10 sekund i maksymalną prędkość 180 km/h. W 1979 roku wprowadzono 5-biegową skrzynię ręczną, a w 1982 roku silnik 1.6 zastąpiono większym, 1,8-litrowym motorem o mocy 112 KM i momencie obrotowym 150 Nm.
Nowy Volkswagen Golf GTI po liftingu oferuje jeszcze więcej mocy i bogatsze wyposażenie. Ósma generacja tego modelu, dostępna na rynku od prawie 50 lat, teraz generuje 265 KM mocy (wcześniej 245 KM) i 370 Nm momentu obrotowego z dwulitrowego, turbodoładowanego silnika TSI. Cały moment obrotowy jest przekazywany na przednią oś przez 7-stopniową przekładnię dwusprzęgłową DSG. W takim wydaniu Golf GTI przyspiesza od 0 do 100 km/h w 5,9 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 250 km/h. Ceny odświeżonego modelu zaczynają się w Polsce od 179 790 zł.
Dla bardziej wymagających klientów przygotowano wersję GTI Clubsport, której silnik EA888 LK3 evo4 dysponuje mocą 300 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Dzięki temu przyspiesza do 100 km/h w 5,6 sekundy. Wersja Clubsport wyróżnia się także bogatszym wyposażeniem, większym spojlerem, układem wydechowym firmy Akrapovic, lepszymi hamulcami i 18-calowymi felgami. Po dobraniu pakietu Race prędkość maksymalna wzrasta do 267 km/h. Cena GTI Clubsport w Polsce zaczyna się od 183 890 zł.
Nowy Volkswagen Golf GTI po liftingu wyróżnia się przeprojektowanym pasem przednim, nowymi reflektorami LED IQ.Light, innym wzorem świateł tylnych oraz 17-calowymi felgami Richmond. Wnętrze modelu oferuje sportową kierownicę z fizycznymi przyciskami, większy wyświetlacz systemu info-rozrywki (12,9 cala) oraz sportowe fotele Premium Sport ze zintegrowanymi zagłówkami i materiałowo-skórzaną tapicerką w kratkę.