Problemy na rynku samochodów elektrycznych
Od dłuższego czasu branża motoryzacyjna boryka się z problemami związanymi ze słabnącym zainteresowaniem samochodami elektrycznymi. Analitycy wskazują, że produkcja aut bezemisyjnych jest znacznie niższa od początkowych oczekiwań, co zmusza producentów do zmiany strategii. Przykładem jest Mercedes, który w lutym tego roku ogłosił, że skupi się na napędach hybrydowych i hybrydowych typu plug-in. Podobne decyzje podjęli także Volkswagen oraz Jaguar-Land Rover.
Załamanie na rynku samochodów elektrycznych dotyczy nie tylko Europy, ale także Stanów Zjednoczonych. Klienci w USA również nie są zainteresowani zakupem samochodów bateryjnych, co stanowi poważny problem dla amerykańskich koncernów. Raport finansowy Forda z lipca tego roku wskazuje, że firma traci około 50 tysięcy dolarów na każdym sprzedanym samochodzie elektrycznym. W całym dziale pojazdów bezemisyjnych Ford odnotował już straty w wysokości 11 miliardów dolarów. W obliczu trudnej sytuacji, koncern zdecydował się na zmianę strategii, co może pochłonąć kolejne 1,9 miliarda dolarów.
Nowa strategia Forda
Zachodnie media informują, że Ford zrezygnował z planów produkcji elektrycznych crossoverów, zastępując je nowymi modelami hybrydowymi typu plug-in. Firma zdecydowała się również opóźnić premierę nowej generacji elektrycznego pickupa o ponad rok, licząc na postęp technologiczny i ulepszenia w produkcji akumulatorów, które pomogą obniżyć koszty wprowadzenia pojazdu na rynek.
Ford zmniejszył także finansowanie sektora pojazdów elektrycznych, które teraz wynosi około 30% rocznych nakładów inwestycyjnych, zamiast dotychczasowych 40%. Według anonimowych źródeł, producent zredukował również zamówienia na akumulatory do samochodów elektrycznych. Dostawcami magazynów energii są południowokoreańskie firmy SK On i LG Energy oraz chiński producent CATL. Rzecznicy dostawców nie potwierdzili jednak tych informacji.
Mimo zmian, Ford nie rezygnuje całkowicie z rozwoju samochodów elektrycznych. Koncern nadal będzie produkować pojazdy elektryczne, ale w wolniejszym tempie. W 2026 roku w Stanach Zjednoczonych ma zadebiutować innowacyjny elektryczny VAN, który ma konkurować z amerykańską marką Rivian.