Poradnik iParts.pl. Jak działa i do czego służy sprzęgło samochodowe? Jakie są objawy i efekty braku wymiany zużytego sprzęgła?

Sprzęgło samochodowe jest elementem eksploatacyjnym o trudnej do określenia żywotności. Teoretycznie powinno wytrzymać od 50 do 100 tys. km przebiegu, ale w praktyce i tak wszystko zależy od samego kierowcy. Kto umie jeździć w sposób przyjazny dla sprzęgła, temu część ta posłuży nawet do końca życia samochodu. Kto nie umie lub nie chce tego robić, tego czeka wymiana już po kilku tysiącach przejechanych kilometrów. Jakie objawy wskazują na zużyte sprzęgło? Co się stanie, jeśli nie przeprowadzimy na czas jego wymiany?
Poradnik iParts.pl. Jak działa i do czego służy sprzęgło samochodowe? Jakie są objawy i efekty braku wymiany zużytego sprzęgła?
30.10.2023

Po co komu to całe sprzęgło? Jak działa i do czego służy ten element przeniesienia napędu?

Sprzęgło samochodowe jest dość prostym podzespołem służącym do łączenia i rozłączania silnika z przekładnią biegów. Jego obecność jest warunkiem podstawowym płynnej zmiany biegów oraz płynnego ruszania z miejsca. Klasyczne sprzęgło samochodowe składa się z:

· koła zamachowego – dużego, ciężkiego krążka połączonego z wałem korbowym silnika;

· tarczy sprzęgłowej – cienkiej tarczy łączonej ze skrzynią biegów;

· tarczy dociskowej – masywnego talerza, który jest dociskany do tarczy sprzęgłowej za pomocą sprężyn, zmuszając tę tarczę do połączenia z kołem zamachowym;

· łożyska oporowego (docisku) – jest to element „odbierający” komendę kierowcy i przekazujący ją na tarczę dociskową sprzęgła;

· pedału sprzęgła – umożliwiającego kierowcy włączenie i wyłączenie sprzęgła.

W skrócie działanie sprzęgła przedstawia się następująco: kiedy pedał sprzęgła jest wciśnięty, tarcza dociskowa jest odsunięta od tarczy sprzęgłowej. W rezultacie brak jest połączenia między silnikiem a przekładnią. Sytuacja taka jest niezbędna do zmiany biegów, ponieważ tarcza sprzęgłowa musi być w stanie obracać się z inną prędkością niż koło zamachowe. Kiedy jednak pedał sprzęgła zostaje zwolniony, tarcza dociskowa przywiera do tarczy sprzęgłowej za pomocą sprężyn. W rezultacie ponownie powstaje połączenie między silnikiem a przekładnią, co umożliwia płynne ruszanie z miejsca.

Co się dzieje, gdy sprzęgło się psuje? Po czym każdy z Was może rozpoznać, że jego sprzęgło jest już do wymiany?

Jednym z częściej zadawanych pytań dotyczących sprzęgła są pytania o objawy jego zużycia lub awarii. Krótko mówiąc, w jaki sposób każdy kierowca może sam rozpoznać, że to, co dzieje się z jego autem, to wina niesprawnego sprzęgła. Co powinno wskazywać na zużycie sprzęgła? Przede wszystkim będzie to:

· zasprzęglanie układu przy minimalnym odpuszczeniu pedału sprzęgła – po wciśnięciu sprzęgła i zmianie biegu odpuszczacie pedał sprzęgła i już niemal od razu auto zaczyna jechać. Taka sytuacja to znak, że za chwilę nie będziecie w stanie już rozsprzęglić całego układu;

· zasprzęglanie układu przy maksymalnym odpuszczeniu sprzęgła – odwrotność tej samej sytuacji, w której samochód zaczyna ruszać dopiero pod sam koniec zakresu ruchu pedału sprzęgła. Objaw ten zapowiada nieodległą utratę możliwości zasprzęglenia układu i jakiejkolwiek dalszej jazdy;

· charakterystyczny, metaliczny szum słyszalny podczas jazdy – jego przyczyną jest uszkodzone łożysko oporowe, czasem też tarcza dociskowa;

· utrata możliwości właściwego wrzucenia niskich biegów – o ile jeszcze trójkę i czwórkę dacie radę „wbić”, o tyle z jedynką i dwójka będą spore problemy, a o biegu wstecznym możecie już całkowicie zapomnieć. To również jest efektem utraty możliwości rozsprzęglania całego układu.

Co powinniście zrobić po zauważeniu któregokolwiek z tych objawów? Najbezpieczniej jest skonsultować się z mechanikiem lub – jeśli czujecie się na siłach – samodzielnie dokonać przeglądu sprzęgła. Niestety, wiązać się to będzie z poważniejszą pracą, ponieważ nie da się obejrzeć sprzęgła z zewnątrz, nawet jeśli w Waszym aucie jest coś takiego jak otwór rewizyjny. Gdy przegląd taki potwierdzi uszkodzenie sprzęgła, oznacza to konieczność jego wymiany. I tu z pomocą przychodzi Wam iParts.pl ze swoją ofertą na sprzęgła kompletne do praktycznie każdego modelu samochodu. Skontaktujcie się z jednym z naszych ekspertów iParts.pl, a oni już Wam doradzą, jakie konkretnie sprzęgło będzie dla Was najlepszym zamiennikiem dla tego uszkodzonego.

 

Czym grozi ignorowanie objawów zużytego sprzęgła? Do czego prowadzi jazda na ślizgającym się sprzęgle do samego końca?

Szczęściem w nieszczęściu wynikającym z uszkodzonego sprzęgła jest to, że przeoczenie momentu odpowiedniego na wymianę lub jej celowe odwlekanie nie powinno przynieść konsekwencji w postaci uszkodzeń innych podzespołów niż samo sprzęgło. Teoretycznie więc można jeździć na zużywającym się coraz bardziej sprzęgle do momentu, aż to się całkowicie rozsypie. Teoretycznie, bo w praktyce tak ładnie to już nie wygląda. Sprzęgło to bowiem może Wam się rozsypać w absolutnie losowo wybranym momencie, uniemożliwiając jakąkolwiek dalszą jazdę. Koniec, sprzęgło padło – auto dalej nie pojedzie. Jedynym ratunkiem jest wzywanie lawety i transport prosto do mechanika. A u mechanika zaczyna się procedura oczekiwania na swoją kolejkę i poszukiwania właściwych części. Jeśli nie zdecydujecie się na zamówienie kompletnego sprzęgła od iParts.pl, może to potrwać znacznie dłużej, niż byście chcieli.

Do tego wszystkiego dochodzi zagrożenie ze strony wysokiej temperatury, która może się pojawić przy ślizgającym się sprzęgle. Temperatura ta będzie przechodzić na koło zamachowe, a może i dalej. Czy jest to zdrowe? Nie. Czy potrzebne? Ani trochę. Zamiast więc czekać, aż tarcza sprzęgła rozpadnie się na kawałki, lepiej zawczasu zamówić nowy komplet sprzęgła i nie narażać się na nieprzyjemności.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie