Tak naprawdę jedynym wschodnioazjatyckim kei carem, który może być jakkolwiek kojarzony, jest udane Suzuki Jimny. Poza tym cechy tego rodzaju aut wykazywały Smarty, które jednak okazały się klapą. Hondą N-Box również w Europie nie pojeździmy, niemniej warto o tym opowiedzieć w formie ciekawostki.
W Japonii top, na świecie flop
Tak jak napisałem w leadzie, tak teraz to udowodnię. Honda N-Box, jak wiele key carów, w Japonii jest fenomenem. W całym 2022 r. kupiło ją 202.000 osób w Japonii. To więcej niż Dacię Duster czy Kię Sportage i porównywalnie do Toyoty C-HR na świecie.
Honda ujawniła od razu dwie wersje najnowszej, trzeciej generacji N-Pudełka – są to standardowa oraz N-Box Custom, która, wiemy jak to brzmi, będzie nieco bardziej usportowiona a zarazem ma być bardziej luksusowa.
Z zewnątrz faktycznie oba samochody się różnią. Standard przede wszystkim ma charakterystyczne dla japońskich samochodów okrągłe lampy, natomiast Custom oświetla sobie drogę poziomymi reflektorami. Ta ostatnia wersja posiada również stylizowany grill i listwę LED, która wyznacza górną granicę tego grilla.
Kei cary, oprócz tego, że są popularne, od rządu japońskiego mają także zagwarantowane wszelkie zniżki i przywileje podatkowe, toteż producenci nie chcą wychodzić poza ustalone schematy. Stylistyka nadwozia niweluje różnice między wielkością pojazdu, a jego ergonomią. N-Box ma np. przesuwane tylne drzwi, co w Europie się o dziwo nie przyjęło (pamiętacie Peugeota 1007?).
Pudełka w pudełku
Wnętrze także jest minimalistyczne, ale wcale nie jest biedne. Mamy liczne kieszenie w drzwiach, głębokie schowki, półki czy uchwyty na kubki dla wszystkich pasażerów. Kierowca ma do dyspozycji siedmiocalowy ekran zegarów i dziewięciocalowy ekran na konsoli środkowej z systemem multimedialnym.
Ergonomię oszukamy, ale silników nie oszukamy. Pod maską kryją się dwie jednostki o pojemności zaledwie 0,66 l i mocy, tutaj wybór, 58 bądź 64 KM. Na papierze wygląda to zabawnie, ale do zakorkowanego Tokio absolutnie wystarcza, zwłaszcza że oba posiadają automatyczną skrzynię.