Czwarta część wakacyjnego przewodnika. Przyczepy kempingowe

Może teraz zaskoczę część czytelników, ale jadąc samochodem z przyczepą kempingową obowiązują nas inne limity prędkości niż wtedy, gdy jedziemy bez niej. Spokojnie, w tym artykule przypomnimy, jak to wygląda w praktyce.
Czwarta część wakacyjnego przewodnika. Przyczepy kempingowe
20.07.2023
Wojciech Sontowski

Podane poniżej limity prędkości są maksymalne dla zespołu pojazdów, jakim jest samochód+przyczepa kempingowa. W przypadku, gdy czujemy, że jedziemy za szybko, albo mocno straciliśmy na skrętności lub przyczepności auta, zwolnijmy, korona nam z głowy nie spadnie.

De facto jedziemy ciężarówką

Jeśli kiedykolwiek mieliśmy styczność z prowadzeniem ciężarówki, to mamy mocno ułatwione zadanie, albowiem limity prędkości dla nas i dla tirów są identyczne. Tak więc na obszarze zabudowanym ograniczenie wynosi 50 km/h, z czego w strefie zamieszkania jest to 20 km/h.

Na terenach pozamiejskich trzeba zapamiętać, że na „zwykłej” drodze jest to 70 km/h, na drodze ekspresowej oraz na autostradzie wolno nam pojechać 80 km/h. Uwaga! Limity prędkości są stałe, więc nie obowiązują nas np. na obszarze zabudowanym znaki podwyższające dopuszczalną prędkość do 60 km/h.

Różnie w Europie, wolniej we Włoszech

Oczywiście różne limity są dla różnych państw w Europie. Jeśli chodzi o takie najpopularniejsze letnie destynacje, to wynoszą one (odpowiednio miasto x droga krajowa x autostrada) w Chorwacji 50 x 80 x 80, Hiszpanii 50 x 80 x 90, Niemczech 50 x 80 x 80, a we Włoszech 50 x 70 x 80 km/h.

Prowadząc pojazd z podpiętą przyczepą pamiętajmy, że w tym momencie nasz samochód jest zarówno dłuższy, jak i szerszy, jak i słabszy. Wyprzedzanie tym samym zajmuje o wiele więcej czasu, więc warto jeszcze raz przemyśleć, czy opłaca nam się wyprzedzać auto przed nami.

Uważajmy na zakrętach, przez nierównomiernie rozłożoną masę zakręty musimy pokonywać wolniej i ostrożniej, zwłaszcza te ostre na drogach pozamiejskich, pamiętając zarazem, żeby nie zahaczyć nikogo ani niczego zarówno z lewej jak i prawej strony.

Na sam koniec rzecz chyba oczywista, ale też przypomnijmy, w związku z tym, że nasz pojazd w tym momencie jest cięższy i wymaga mocniejszego dociśnięcia pedału gazu przy wyższych obrotach, zużywamy siłą rzeczy więcej paliwa, więc ewentualnie „dotankowanie” warto mieć z tyłu głowy jadąc z przyczepą.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie