Polska premiera nowych Volvo. EX30 i EX90 to bardzo ciekawe propozycje

13 lipca odbyła się polska premiera dwóch przełomowych modeli Volvo. EX30 i EX90, bo o nich mowa, to w pełni elektryczne samochody, które mają jeden cel – zawojować rynek. Nie ma tu mowy o żadnych ustępstwach ani kompromisach. Volvo celuje w numer 1.
Polska premiera nowych Volvo. EX30 i EX90 to bardzo ciekawe propozycje
volvo
14.07.2023
Wojciech Sontowski

 

Volvo EX30

Na papierze Volvo EX30 niczym się nie różni od innych samochodów ze swojego segmentu C. Wymiary ma jak najbardziej „typowe” – 4233 mm (długość) x 1837 mm (szerokość) x 2650 mm (rozstaw osi) na kolana nie powala, niemniej gdy go zobaczymy na żywo, sytuacja zmienia się diametralnie.

Mały duży samochód

EX30 bowiem jest, wydawałoby się, minimalistyczne z zewnątrz do bólu, ale zadziwiająco duże w środku. Średnich rozmiarów dorosła osoba (powiedzmy w przedziale 180-190 cm) bez problemu znajdzie miejsce nad głową zarówno z przodu, jak i z tyłu. Wnętrze ma również dużą wadę, jest nią szklany dach niestety bez rolety.

Bagażnik w EX30 również jest jak najbardziej wystarczający. Jego bazowa pojemność wynosi bowiem 318 l, ale mamy do dyspozycji także 61 l pod podłogą plus, w związku z tym, że jest to „elektryk”, także frunk z przodu, którym przewieziemy jakieś drobnostki.

Równie minimalistyczna, ale wciąż atrakcyjna, jest deska rozdzielcza nowego Volvo. Przede wszystkim nic nie skrzypi, jest miękko i przyjemne, wyłożono go bowiem dobrze spasowanym plastikiem oraz tkaniną.

Nowa Tesla EX30...A nie, jednak nie

Szwedzcy producenci ewidentnie nawiązali w wyglądzie wnętrza do Tesli, ponieważ nie ma tu zegarów, przycisków ani wyświetlacza za kierownicą. Jest jedynie ekran multimedialny w środku, którym kierowca może kontrolować cały samochód (poza kierowaniem oczywiście).

Na pierwszy rzut oka obsługa tego ekranu wydaje się prosta i intuicyjna. Za jego pomocą możemy nawet otworzyć schowek pasażera czy włączyć światła awaryjne – oj ciężko się przyzwyczaić do deski rozdzielczej bez tego czerwonego trójkąta.

Najtańsza i najuboższa wersja nowego Volvo, w wersji Core z silnikiem o mocy 272 KM i akumulatorem 54 kWh, kosztuje 169.900 zł. W tej cenie dostajemy już bardzo nowoczesny i dobrze wyposażony samochód z zasięgiem 344 km. Zamiast klasycznych głośników mamy bowiem np. system soundbar na szczycie deski rozdzielczej.

Volvo EX90

Oprócz EX30 Volvo zaprezentowało również będące w fazie wstępnej EX90, czyli elektrycznego SUV mającego zastąpić klasyczny już model XC90. Według oficjalnej polskiej strony Volvo ma on pomieścić do 7 osób i łączyć cechy samochodu rodzinnego z elektryfikacją i nowymi technologiami.

Zapewniono, że EX90 ma być naszpikowany technologiami poprawiającymi bezpieczeństwo. Do dyspozycji mamy niezliczoną ilość czujników zarówno na zewnątrz jak i w środku, liczne kamery, które mają dać 360-stopniowy obraz pojazdu oraz detektory wyczuwające, kiedy kierowca zaczyna tracić czujność na drodze.

Volvo napędza potężny, 111 kWh silnik elektryczny o mocy maksymalnej 517 KM i 910 Nm. Według badań na jednym ładowaniu przejedziemy nawet 600 km, a samo ładowanie ma trwać do około 40 minut.

Podsumowanie

Modelami EX30 i EX90 Volvo chce wejść na zupełnie nowy poziom. Do 2030 r. szwedzka marka ma plan, by cała jego gama była w pełni elektryczna, a do 2040 r. neutralna klimatycznie. EX90 w salonach pojawi się za rok.

Jeśli Wy chcecie obejrzeć na własne oczy oba samochody to nie musicie być dziennikarzami z akredytacją. Wystarczy, że od 15 do 18 lipca przyjdziecie do salonu Volvo Car Warszawa przy ul. Marszałkowskiej 89. Wstęp bezpłatny, nie wymaga rezerwacji.

Polecane wideo

Polska premiera nowych Volvo. EX30 i EX90 to bardzo ciekawe propozycje
Polska premiera nowych Volvo. EX30 i EX90 to bardzo ciekawe propozycje - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie