Ranking popularności nowych samochodów. Tesla w ścisłej czołówce.
/img2.autostuff.pl/a/23/28/ranking-popularnosci-nowych-samochodow-tesla-w-scislej-czolowce_64adc53b.jpeg)
Brytyjska firma analityczna JATO Dynamics co jakiś czas publikuje rankingi i statystyki dotyczące sprzedaży aut. Niedawno przedstawił wyniki dotyczące nowych samochodów w Europie za maj 2023 r. na bazie danych z 28 państw. Wyniki zaskakują.
Przede wszystkim zaskoczyć się możemy już w kategorii pojedynczego modelu. Jak się okazuje liderem nie jest bowiem tak popularny VW Golf, który dobił „ledwie” do miejsca 8 z dorobkiem 15.424 egzemplarzy, czyli ponad 6.000 (!) mniej niż zwycięzca, którym jest Dacia Sandero.
Rumuński hatchback został w maju nabyty dokładnie 21.745 razy. Nie jest jednak tak, że to miejsce 1 było pewne i zostawił konkurencję daleko w tyle. Tuż za nim bowiem usadowiła się niespodziewanie elektryczna Tesla Model Y z wynikiem 21.530 egzemplarzy. Dwieście sztuk w tym kontekście to tyle co nic. Podium domyka Volkswagen T-Roc – 18.333.
Trochę inaczej wygląda to natomiast w przypadku marek samochodów. Firma Elona Muska znalazła się z jednej strony dopiero w drugiej dziesiątce, jednak z drugiej strony aż w drugiej dziesiątce. Wyprzedziła bowiem tak głęboko zakorzenione w europejskiej świadomości marki jak Nissan, Volvo, SEAT czy Mazda.
W typowym top 10 raczej zaskoczeń nie ma, w maju 2023 r. najchętniej sprzedawały się Volkswageny w liczbie łącznej 117.431 sztuk. Daleko daleko za nim jest BMW z wynikiem prawie dwa razy gorszym, 69.621 egzemplarzy. Na najniższym stopniu podium stoi Toyota ze sprzedanymi 68.257 autami.
Co jest ciekawe, mimo produkowania najpopularniejszego modelu, w top 10 marek nie ma...Dacii. Wynika to oczywiście z dość ubogiej gamy modeli, same Sandero nie jest oczywiście w stanie tak wysoko wywindować marki. Wciąż popularne są za to samochody nieco droższe, na co wskazuje obecność w top 5 zarówno BMW jak i Audi. Niespodziewanie Mercedes wyprzedził będącą dopiero na 8. miejscu Skodę.
Jeśli chodzi o zestawienie samochodów elektrycznych to oczywiście pełna dominacja Tesli Modelu Y z wynikiem 21.530 egzemplarzy. Około 2,5 raza mniej, 8.543 sztuk, sprzedało się Volkswagena ID.4, a 6.310 samochodów MG 4, czyli marki znajdującej się pod parasolem Chińczyków.