McLaren P1 ma już 10 lat. Przypomnijmy sobie czym zachwycił brytyjski hipersamochód

McLaren P1 ma już 10 lat. Przypomnijmy sobie czym zachwycił brytyjski hipersamochód
materiał prasowy
15.03.2023

W tym tygodniu McLaren świętuje 10. rocznicę pierwszej prezentacji wersji produkcyjnej McLarena P1™. Ten ważny model hipersamochodu, który zadebiutował na targach Geneva Motor Show w 2013 roku, został uznany za przełomowy zarówno dla marki, jak i w obszarze rozwoju hybrydowych samochodów, czego najnowszym przykładem jest nowy McLaren Artura. 

 

McLaren P1™ został opracowany z intencją stworzenia „najlepszego samochodu na świecie dla kierowcy do jazdy po drodze i po torze”. Idealny fundament dla osiągnięcia tego celu zapewniły zarówno design jak i techniczna specyfikacja. Seria testów w 2013 roku, w tym czas okrążeń na słynnym torze Nürburgring Nordschleife – szybko uwiarygodniły to założenie. 

 

3,8-litrowy podwójnie doładowany silnik V8 M838TQ wytwarza moc 727 KM we współpracy z lekkim napędem elektrycznym produkującym moc 176 KM dają wspólnie 903 KM. Takie osiągi były – i wciąż pozostają – zaskakujące: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 2,8 sek., od 0 do 200 km/h to 6,8 sek., zaś od 0 do 300 km/h samochód rozpędza się w 16,5 sek. – pełne pięć sekund szybciej od legendarnego McLarena F1. Prędkość maksymalna jest 350 km/h to kolejnym aspektem wzmacniającym wizerunek i reputację McLarena P1™, jednak to natychmiastowa reakcja przepustnicy oraz wypełnienie momentu obrotowego ostatecznie udowodniły, że elektryfikacja może naprawdę wzmocnić współczesne trubodoładowane układy napędowe. 

 

Obok przełomowego hybrydowego, paliwowo-elektrycznego napędu, bazę dla tego hipersamochodu stanowiły dwie rozpoznawalne dla marki cechy – niska waga samochodu oraz doskonała aerodynamika. 

 

Karbonowy monokok MonoCage z konstrukcją dachu w modelu McLaren P1™ był ewolucją struktury MonoCell wykorzystanej w supersamochodzie McLaren 12C i kluczem pozwalającym zoptymalizować wagę pojazdu do jedynie 1395 kg (najniższa waga sucha). Waga DIN wynosiła 1490 kg.  

 

Bezwzględne dążenie do tworzenia ultralekkich samochodów pozostało priorytetem dla McLarena i w 2023 roku Artura – również wysokowydajna hybryda, szczodrze wyposażony seryjnie produkowany supersamochód (nie zaś ekstremalny hipersamochód z limitowanej edycji) – waży 1498 kg (waga DIN). 

 

Panele karoserii z włókna węglowego w McLarenie P1™ tworzą rodzaj muszli; pojedynczo formowany przód oraz tylne panele połączone z centralnie położonym monokokiem; dwie niewielkie klapki dostępu z tyłu; maska silnika oraz dwoje drzwi. Wszystkie te panele ważą jedynie 90 kg, są nadzwyczajnie cienkie i jednocześnie bardzo mocne. Hybrydowy akumulator, który jest umieszczony nisko, wewnątrz MonoCage, waży jedynie 96 kg. Ta sama filozofia minimalizacji wagi, jest widoczna również dziś w postaci bardzo podobnej strategii zastosowanej w modelu Artura. 

 

W McLarenie P1™ na podłodze nie ma dywaników – wydawały się niepotrzebnie ciężkie – ani materiałów wygłuszających. Szkło zostało przetworzone tak, aby zmniejszyć jego wagę – superlekki szklany dach jest wzmocniony chemicznie i ma zaledwie 2,4 mm grubości. Przednia szyba ma zaś 3,2 mm, w tym plastikową warstwę środkową, co pozwoliło zaoszczędzić 3,5 kg w porównaniu z szybą o grubości 4,2 mm obecną w modelu 12C. 

 

Duży tylny spojler McLarena P1™ automatycznie dostosowując się optymalizuje aerodynamikę. Na torze spojler może wysuwać się nawet do 300 mm, a na drodze do 120 mm. Ta część samochodu została opracowana dzięki temu samemu oprogramowaniu i metodologii, które wykorzystuje zespół Formuły 1 McLarena. System DRS (Drag Reduction System) został zintegrowany z konstrukcją McLarena P1™ w celu zmniejszenia siły docisku i zwiększenia prędkości na prostej, osiągniętej poprzez nachylenie tylnego skrzydła, a nie poprzez zastosowanie zdejmowanej klapy. 

 

Połączenie modelowania aerodynamicznego CFD (computational fluid dynamics) i wielu godzin spędzonych w tunelu aerodynamicznym, gdzie badano osiągi aerodynamiczne, zaowocowało siłą docisku 600 kg przy prędkości znacznie poniżej maksymalnej. 

 

McLaren P1™ niezwykle ekskluzywny i bardzo pożądany już od momentu prezentacji, został wyprzedany w ciągu zaledwie kilku miesięcy od premiery, a do listopada wszystkie 375 egzemplarzy znalazło nabywców. Budowa pierwszego z 375 produkcyjnych McLarenów P1™ - wykończonego lakierem Ice Silver - zakończyła się we wrześniu 2013 r. Model w tym czasie zdążył już ugruntować swoją pozycję ikony osiągów. Ostatni samochód zamówiony przez klienta został ukończony w grudniu 2015 roku. Egzemplarz ten pomalowano na oszałamiający perłowy pomarańczowy kolor uzyskany dzięki unikalnemu procesowi barwienia, który stał się dostępny w innych modelach McLarena jako Volcano Orange. 

 

Dziesięć lat po swojej premierze na targach w Genewie - w roku, w którym McLaren również świętuje 60-lecie założenia firmy przez Bruce'a McLarena - model McLaren P1™ pozostaje niezwykle ekscytującym i dynamicznym pojazdem zarówno na drodze, jak i na torze. 

 

Trwałe dziedzictwo modelu McLaren P1™ wykracza poza jego ikoniczny status w linii zaawansowanych technologicznie, skoncentrowanych na kierowcy samochodów. Jako prekursor elektryfikacji, jako czynnika zwiększającego zaangażowanie kierowcy, zmienił on postrzeganie tej technologii, inspirując przełomowy model Artura; supersamochód łączący porywające osiągi i dynamikę z możliwością jazdy w trybie EV - zwycięska kombinacja, której pionierem był McLaren P1™. 

 

McLaren P1™ - 10 faktów wyróżniających kultowy hipersamochód 

 

  • McLaren P1™ przyspiesza z miejsca do 300km/h (186mph) w 16,5 sekundy - o 5,5 sekundy szybciej niż legendarny McLaren F1. 
  • McLaren P1™ może pracować na elektrycznym trybie bezemisyjnym podczas jazdy miejskiej na krótkich dystansach. 
  • W trybie „Race” McLaren P1™ obniża się o 50 mm, a sprężyny usztywniają się o 300 procent, co pozwala samochodowi pokonywać zakręty przy przeciążeniach ponad 2g. 
  • Regulowany tylny spojler McLarena P1™ wysuwa się nawet o 120 mm na drodze i do 300 mm na torze. 
  • Tarcze węglowo-ceramiczne pokryte węglikiem krzemu powodują, że McLaren P1™ zatrzymuje się ze 100km/h (62mph) w zaledwie 30,2 metra. 
  • Wydech Inconel w stylu Formuły 1 biegnie najbardziej bezpośrednią drogą od silnika do tyłu McLarena P1™ i waży zaledwie 17 kg. 
  • Średnica kierownicy McLarena P1™ jest tak samo precyzyjna technicznie, jak kierownica używana przez kierowców wyścigowych McLarena: uchwyty rąk mistrzów świata Formuły 1 McLarena zostały wymodelowane w systemie CAD podczas prac rozwojowych i zeskanowane w celu uzyskania dokładnej repliki. 
  • Każdy McLaren P1™ został zbudowany na zamówienie przez zespół 82 techników w czteroetapowym procesie montażu. Od początku do końca budowa każdego samochodu trwała 17 dni. 
  • Podczas programu rozwojowego McLaren P1™ przejechał ponad 620 000 kilometrów (385 250 mil), co odpowiada ponad 15-krotnemu okrążeniu globu. 
  • Nazwa pochodzi z wyścigów Grand Prix, "P1" oznacza pierwsze miejsce na starcie, ale w nazwie kryje się również dziedzictwo: McLaren F1 był początkowo znany jako Project 1, lub P1. 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie