Ford Fiesta RS WRC – auto zespołu M-Sport Ford w rajdach WRC 2021

Czekacie na 49. edycję rajdów?
Ford Fiesta RS WRC – auto zespołu M-Sport Ford w rajdach WRC 2021
fot. Instagram @officialwrc
12.03.2021

Ford Fiesta RS WRC to samochód rajdowy ekipy M-Sport Ford, która bierze udział w Rajdowych Mistrzostwach Świata (WRC). Firma M-Sport istnieje od 1997 roku. Założył ją Malcolm Wilson, by tchnąć nowe życie w rajdowy program Forda. Początkowo kierowcy jeździli na specjalnie stworzonej wersji Forda Focusa. Ekipa odnosiła liczne sukcesy. Byli mistrzowie świata jak Colin McRae, Carlos Sainz, Marcus Grönholm zaliczyli wiele zwycięskich rund, a Grönholm wygrał wyścigi z Fordem w latach 2006 i 2007.

Ford Fiesta RS WRC znów na trasie

W 2011 roku Focus został zastąpiony Fordem Fiesta RS WRC. Auto jest zbudowane na bazie tradycyjnego modelu Fiesta z uwzględnieniem nowych regulacji technicznych wprowadzonych przez FIA. Zgodnie z nimi pojazd ma na pokładzie silnik turbodoładowany o pojemności 1,6 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz napędem na cztery koła.

Fot. www.wrc.com

Przy pracach nad Fordem Fiesta RS WRC brali udział fabryczni kierowcy teamu Forda – Jari-Matti Latvala i Mikko Hirvonen. To właśnie im udało się kilka razy wygrać wyścigi WRC, kierując Fiestą. Jednak w 2011 roku Ford niespodziewanie wycofał się z wyścigów, co spowodowało, że zespół M-Sport stworzony przez Wilsona popadł w spore tarapaty finansowe.

Trudna droga M-Sport do sukcesu

Do 2017 roku M-Sport nie zaliczył większych sukcesów. Dopiero nadejście Sébastiena Ogiera zmieniło losy drużyny. Dzięki Francuzowi wygrali oni zarówno klasyfikację kierowców, jak i producentów. Od 2018 roku Ford ponownie wspiera ekipę M-Sport, a Ogier w tamtym sezonie znów zdobył tytuł. W 2019 roku powrócił do Citroëna. W rezultacie ekipie Forda nie wiedzie się już tak dobrze bez niego.

W tym sezonie M-Sport stawia na młodych. W rajdach będą występować 24-letni Brytyjczyk Gus Greensmith w swoim pierwszym pełnym sezonie w WRC, a także 26-letni Fin Teemu Suninen i wschodząca francuska gwiazda, 25-letni Adrian Fourmaux, pierwszy raz w WRC. Kierowcy zasiadają za kierownicą drugiej Fiesty dopuszczonej do rajdów.

Niestety, według zakładów bukmacherskich online młodzi na razie nie mają większych szans na wygraną. Unibet daje kurs 1001 na zwycięstwo Gusa i 151 na Suninena, ale widać, że Ford stawia na rozwój talentów i długofalową strategię, która może opłaci się za kilka lat.

Adrien Fourmaux – narodziny nowej gwiazdy?

Tegoroczna edycja WRC będzie 49. sezonem tych wyścigów. Może nie tak prestiżowych jak Formuła 1, ale rozpalających emocje milionów fanów na świecie. Przewidzianych jest 12 wyścigów, w tym jedna nowa trasa.

Adrien Fourmaux zadebiutuje w WRC w wyścigu w Chorwacji w dniach 22-25 kwietnia, na asfalcie. To będzie także debiut Chorwacji w kalendarzu WRC. Młody Francuz występuje w WRC2, a w tym sezonie przejedzie się kilka razy Fordem Fiestą w Rajdowych Mistrzostwach Świata.

Fot. www.wrc.com

Kariera Fourmaux w WRC może nabrać dopiero rozpędu, tym bardziej, że ogłoszono niedawno, iż Red Bull będzie wspierać M-Sport. Tym samym Ford Fiesta Rally2, którą prowadzi Francuz, otrzyma nowe barwy Red Bulla. Ostatni raz kolory Red Bulla były widziane na Fordach Fiesta w latach 2017 i 2018, gdy tytuł mistrza zdobywał Sébastien Ogier. To może być zatem dobry omen dla młodego kierowcy. Sam Fourmaux jest zachwycony tym aliansem.

„Mój sezon 2021 rozpoczął się dobrze w Rajdzie Monte-Carlo od drugiego miejsca w WRC2. Teraz celem jest ponowne wygranie zwycięstwa w tym tygodniu w Rajdzie Arktyki Finlandii, gdzie kontynuuję kampanię WRC2 przy wsparciu Red Bulla i M-Sport w ścisłej współpracy ” – komentował kierowca.

„Jestem mocno skupiony na przygotowaniach do mojego debiutu w WRC na zupełnie nowej imprezie, Rajdzie Chorwacji w kwietniu – i zamierzam, aby to był pierwszy krok w długiej karierze na najwyższym światowym poziomie. Jestem naprawdę podekscytowany, że mogę w tym roku wkroczyć do WRC i podążać ścieżką, którą w przeszłości podążali moi bohaterowie rajdów” – dodał Fourmax.

Fourmaux pod egidą M-Sport w rajdach WRC2 występuje od 2020 roku. Tamten sezon zakończył na trzeciej pozycji. Dyrektor zarządzający Malcolm Wilson uważa, że kierowca ​​ma do odegrania ważną rolę w czasach, gdy WRC przygotowuje się do nowej ery zrównoważonej hybrydy w 2022 roku.

 

Autor: Piotr K

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie