Jak stare są samochody w Europie?

Regulacje wymyślone przez Unię Europejską, coraz bardziej dokręcają śrubę klasycznej, spalinowej motoryzacji, do której wielu z nas się przyzwyczaiło. Niektórzy wskazują, że problemem są zbyt stare auta, które w głównej mierze są szkodliwe dla “europejskiego” powietrza.
Jak stare są samochody w Europie?
unsplash.com
15.12.2020
Kamil Nowicki - Redaktor prowadzący AutoStuff.pl

Producenci nowych samochodów łapią się za głowy i myślą jak sprostać normom emisji spalin. Dlatego tak sporo mamy obecnie aut hybrydowych, a silniki mają coraz mniejszą pojemność. Unia Europejska na pewno nie jest zadowolona wiekiem aut w poszczególnych krajach członkowskich.

Najmłodsze samochody są w Luksemburgu mają średnio 6,4 roku. Z kolei u Francuzów jest to 9 lat, a w Niemczech 9,5 roku. W Polsce pod tym względem nie jest tak kolorowo, ale też nie jest najgorzej. Średnio samochody mają u nas 13,9 roku. Taki wynik również jest w Łotwie i Słowacji. Starsze auta znajdziemy w Estonii (16,7 roku), Rumunii (16,3 roku), Grecji (15,7 roku) oraz w Czechach (14,8 roku).

W Polsce zdecydowanie większy jest import aut głównie z krajów Europy Zachodniej. Warto zaznaczyć, że w zeszłym roku zarejestrowano ponad 1,6 mln w naszym kraju. Z czego tylko ponad 600 tys. stanowiły nowe pojazdy. Średnio normy emisji spalin sprowadzanych samochodów utrzymują się na poziomie Euro 4.

– Polski portfel jest chudy, więc zainteresowanie samochodami używanymi wciąż będzie duże, szczególnie że biorąc pod uwagę zmiany następujące na rynkach krajów Europy Zachodniej, dostęp do ciekawej oferty, atrakcyjnej cenowo będzie duży. Bez działań po stronie rządu, które mogłyby import ograniczyć, nic nie będzie się działo. Na szczęście średni wiek samochodów sprowadzanych do naszego kraju jest niższy niż średni wiek parku, co oznacza, że następuje proces jego stopniowego odmładzania – tłumaczy Wojciech Drzewiecki, Prezes IBRM Samar w rozmowie z Moto.pl.

Co, ciekawe auta, które w Unii Europejskiej często nie nadają się już do niczego, zyskują kolejne życie, dzięki eksportowi do Europy Wschodniej czy Afryki. Jest to w dużej mierze podyktowane aspektami finansowymi tamtejszych odbiorców.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie