TOP 5: Auto na co dzień i na tor cz. 1

Często szukamy auta, które łączy w sobie kilka cech naraz. W tym zestawieniu przedstawię samochody określane mianem hothatchy dla osób pragnących codziennej funkcjonalności i komfortu połączonego ze sportowym charakterem. Dzisiejsza motoryzacja pozwala na stworzenie pojazdu szybkiego, zwinnego na torze i praktycznego, mogącego zabrać rodzinę na wymarzone wakacje.
TOP 5: Auto na co dzień i na tor cz. 1
materiały prasowe
03.12.2020

Seat Leon Cupra
Hiszpański reprezentant tzw. hothatchy jest niemal "pewniakiem" w swoim segmencie. Przede wszystkim Seat Leon Cupra posiada wszystkie praktyczne atuty tego modelu, które mają standardowe odmiany. Samochód można zamówić w dwóch wersjach nadwozia jako 5-drzwiowego hatchbacka oraz jako kombi oznaczone przez Seata literami ST. Niestety producent nie daje nam możliwości wyboru rodzaju skrzyni biegów, więc jesteśmy skazani na 7-biegowy "automat" DSG, który jest bardzo szybki i świetnie sprawdzi się w mieście. Tylko na rynku wtórnym jest możliwość zakupu auta z manualną skrzynią biegów. Standardowo samochód jest dostępny z napędem na przód, co jest w tym segmencie bardzo popularne.

W kwestii jazdy Seat Leon Cupra poprzez wykorzystanie (tylko) elektronicznej blokady mechanizmu różnicowego miewa problemy z płynnym startem, co objawia się zjawiskiem nazywanym "wheel hop". Dla osób ceniących sobie dobrą przyczepność i bezpieczeństwo idealna będzie wersja z napędem 4Drive, czyli na wszystkie koła, dostępny tylko i wyłącznie w nadwoziu kombi (ST). W takim połączeniu, dzięki 2-litorwemu silnikowi o mocy 300 koni mechanicznych auto może rozpędzić się do pierwszej "setki" w czasie poniżej 5 sekund, a adaptacyjne zawieszenie sprawi, że Cupra może być bardzo komfortowa oraz twarda w zależności od naszej potrzeby. Warto dodać, że dla osób szukających alternatywy dla wyglądu i wykończenia Seata Leona świetną propozycją będzie spokrewniony VW Golf GTI lub Golf R.


Renault Megane R.S.
Obecna czwarta generacja Renault Megane R.S. występuje tylko jako 5-drzwiowy hatchback, więc w kwestii ergonomii wnętrza oferuje wystarczającą ilość miejsca. Na tle rywali auto ma najwięcej możliwości konfiguracji pod względem technicznym. Do wyboru mamy klasyczną manualną skrzynię biegów, która daje dużo przyjemności z jazdy, lecz jest bardzo niedopracowana oraz "automat" dwusprzęgłowy EDC o siedmiu przełożeniach, który sprawdzi się w mieście.

Czytaj także: TOP 5: Auto na co dzień i na tor cz. 2

Dla osób ceniących sobie dobre prowadzenie jest standardowy pakiet Cup występujący tylko w odmianie Trophy. Dzięki niemu dostajemy mechaniczną szperę typu Torsen oraz sztywniejsze zawieszenie, co dość mocno podważa komfort jazdy na co dzień. Renault Megane R.S. jako klasyczny hothatch jest przednionapędowe, lecz aby polepszyć jazdę po wąskich zakrętach zastosowano 4Control, czyli układ czterech kół skrętnych. Samochód wyposażono w turbodoładowany silnik o pojemności 1.8 litra, który produkuje 300 koni mechanicznych. Renault Megane R.S. jest bardziej dla osób, które stawiają na sport i prowadzenie, a komfort i praktyczność schodzą na drugi plan.

Peugeot 308 GTi
Rok 2020 kończy produkcję kolejnego dobrego hothatcha z Francji, dzięki temu można jeszcze upolować dobre promocje. Samochód pod pewnymi względami jest ascetyczny. Nie uświadczymy tutaj adaptacyjnego zawieszenia, trybów jazdy, czy rozbudowanego systemu infotainment. Jedyną opcją wpływającą na charakter auta jest przycisk Sport, który zmienia reakcję na gaz oraz działanie układu kierowniczego. Peugeot 308 GTi jest dobrym autem do miasta oraz na dłuższe trasy. Pomimo mocnego generującego 260 konie mechaniczne silnika turbo o pojemności 1.6-litra auto przy normalnej jeździe zadowoli się niedużą ilością paliwa.

Warto mieć na uwadze, że samochód jest stosunkowo twardy, lecz nie tak mocno, jak w przypadku Renault Megane R.S. Trophy, czy Hondy Civic Type-R. Bardzo dobre właściwości jezdne i płynne ruszanie zapewnia mechaniczna szperę typu Torsen, która w tym wypadku jest standardowa. Francuski hothatch występuje tylko i wyłącznie z manualną przekładnią, która pracuje bardzo przyjemnie, lecz ma trochę za długie skoki między poszczególnymi biegami.


Mercedes A35 AMG
Stosunkowo świeży model spod skrzydeł nadwornego tunera Mercedesa jest pomostem pomiędzy wcześniejszymi propozycjami a ostatnią na naszej liście. Mercedes A35 AMG to dość mocny hothatch, ponieważ jego dwulitrowy silnik turbo generuje 306 koni mechanicznych oraz posiada napęd na wszystkie koła, co automatycznie sprawia, że jego naturalnymi rywalami będą auta z grupy Volkswagena, czyli Seat Leon Cupra ST 4Drive, VW Golf R oraz Audi S3. Dodatkowo tak jak rywale posiada dwusprzęgłowy automat, który pomaga uzyskać 4,7 sekundy w sprincie do 100 km/h.

Model A35 AMG na pewno wyróżnia się swoimi śmiałymi, sportowymi dodatkami wraz ze spoilerem na tylnej klapie. Mercedes z racji, iż jest marką z segmentu premium, życzy sobie minimalnie ponad 190 tysięcy złotych za opisywany model A35 AMG, który występuje w nadwoziu hatchback oraz sedan.

Audi RS3
Na koniec propozycja dla osób ze zdecydowanie większym budżetem przekraczającym 200 tysięcy złotych i szukających bardzo dobrych osiągów w praktycznym nadwoziu sedana lub Sportback. Audi RS3 posiada turbodoładowaną jednostkę o pojemności 2.5-litra o mocy 400 koni mechanicznych, która wielokrotnie otrzymywała nagrodę silnika roku w swojej klasie.

Zapewnia ona fantastyczny dźwięk, zawdzięcza to rzadko spotykanej konstrukcji opierającej się na 5 cylindrach w rzędzie. Dzięki wyposażeniu samochód w napęd na wszystkie koła oraz zastosowanie 7-biegowaej automatycznej skrzyni biegów RS3 jest w stanie osiągnąć pierwszą "setkę" w 4,1 sekundy. Tak jak w tańszym Seacie zastosowano tutaj adaptacyjne zawieszenie, które umożliwia komfortowe korzystanie z auta na co dzień oraz na sportową jazdę, a to wszystko za pomocą jednego przycisku.

Polecane wideo

TOP 5: Auto na co dzień i na tor cz. 1
TOP 5: Auto na co dzień i na tor cz. 1 - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie