Strefy czystego transportu - tak dla LPG, nie dla hybryd. Trwają prace nad projektem

Rządzący chcą, aby nasze powietrze w dużych miastach było czystsze, mniej zanieczyszczone. Dlatego rozpoczęły się prace nad przepisami, które uregulują sytuację stref czystego transportu. Na pewno nie wjedziemy do nich hybrydą.
Strefy czystego transportu - tak dla LPG, nie dla hybryd. Trwają prace nad projektem
unsplash.com
27.11.2020
Kamil Nowicki - Redaktor prowadzący AutoStuff.pl

Rząd jak widać, nie zwalnia tempa i zaczął zajmować się ustawami, które dotyczą zmotoryzowanych. Dokładnie chodzi o Ministerstwo Klimatu, które chce obowiązkowych stref czystego transportu, do których wstęp miałyby tylko pojazdy pojazdy niskoemisyjne.

Obecnie w gminach powyżej 100 tys. istnieje dowolność we wprowadzeniu stref czystego transportu. Do tej pory jedynym miastem w Polsce, które wprowadziło taką strefę, jest Kraków. W praktyce do centrum stolicy małopolski nie mogły wjechać prawie żadne pojazdy, z wyjątkiem “elektryków”, które stanowią u nas cały czas śladową ilość.

Teraz Ministerstwo Klimatu chce nałożyć obowiązek tworzenia takich stref w większych gminach, ale również przygotowuje stosowną nowelizację do ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Gminy, które będą miały poniżej 100 tys. mieszkańców, będą mogły wprowadzić strefy czystego transportu, ale nie będzie to w ich przypadku obowiązkowe.

W myśl nowych przepisów do strefy nie wjadą pojazdy z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi. Zakazem będą również objęte klasyczne hybrydy jak np. Toyota Prius oraz hybrydy typu plug-in, nad którymi ostatnio pojawiły się ciemne chmury. Pozytywnym zaskoczeniem jest umożliwienie wjazdu do stref samochodem zasilanym LPG oraz mniej popularnym u nas CNG i LNG. Podczas spalania takiego paliwa jest produkowanych zdecydowanie mniej zanieczyszczeń.

Do strefy czystego transportu wjadą również pojazdy elektryczne (EV). Ustawodawca tłumaczy, że każde auto będzie musiało mieć specjalne oznaczenie.

– Pojazdy uprawnione do wjazdu do Stref Czystego Transportu powinny mieć specjalne oznaczenia, zróżnicowane ze względu na sposób napędu danego pojazdu, tak aby niewątpliwie było wiadomo, czy dany pojazd jest uprawniony do poruszania się po strefie – czytamy w uzasadnieniu projektu.

Dopiero teraz zaczęły się prace nad projektem ustawy, więc proces legislacyjny może trochę potrwać. Prawdopodobnie nowe przepisy mogą wejść w życie w przyszłym roku.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie