Toyota Motor North America zaprezentowała Project Portal – układ napędowy do ciężarówek, zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Latem tego roku rozpocznie się w porcie morskim w Los Angeles program testowy eksperymentalnego pojazdu, w ramach którego Toyota we współpracy z władzami portu sprawdzi praktyczność napędu na ogniwa paliwowe w dużych pojazdach transportowych. Toyota ogłosiła plany przeprowadzenia testów nieemitującej spalin ciężarówki podczas wspólnej konferencji z przedstawicielami władz portu, Kalifornijskiej Rady ds. Zasobów Powietrza CARB (California Air Resource Board) oraz Kalifornijskiej Komisji Energii (CEC). Testy zostaną przeprowadzone w ramach projektu Clean Air Action Plan, realizowanego przez Port Los Angeles, którego celem jest znaczące obniżenie emisji szkodliwych substancji, produkowanych przez pojazdy i urządzenia portowe.
Testowa ciężarówka ma ponad 670 KM mocy oraz około 1800 Nm momentu obrotowego. Samochód wykorzystuje dwa zestawy ogniw paliwowych z Toyoty Mirai i baterię o pojemności 12 kWh. Ładowność ciężarówki wynosi 36 290 kg, a jej zasięg z obciążeniem to ponad 320 km na jednym tankowaniu.
Sprawdź też: Dlaczego testowe samochody autonomiczne to hybrydy?
Toyota uważa, że wodorowe ogniwa paliwowe są optymalnym rozwiązaniem dla motoryzacji przyszłości, ze względu na komfort użytkowania porównywalny z silnikami spalinowymi, przy ogromnych korzyściach pod względem wydajności, ochrony środowiska i dywersyfikacji źródeł energii. Technologię tą można też łatwo umieścić w pojazdach o dowolnych gabarytach i zastosowaniach.
Project Portal to jedno z wielu działań Toyoty mających na celu popularyzację wodoru w motoryzacji. Należy do nich rozbudowa kalifornijskiej sieci stacji tankowania wodoru, której służy m.in. niedawno ogłoszone partnerstwo z Shellem. Toyota współpracuje z sektorem prywatnym i publicznym w celu stworzenia wystarczająco gęstej sieci stacji tankowania wodoru w wielu miejscach na świecie, m.in. w Europie i w Japonii.