2. stycznia 491 zawodników wystartuje w Rajdzie Dakar 2017, uważanym za najtrudniejszy rajd na świecie. Uczestnicy startują w wielu kategoriach, obejmujących ciężarówki, samochody, motocykle, quady i lekkie samochody 4WD. Kierowcy, piloci i członkowie załóg będą musieli zmierzyć się z bardzo różnymi warunkami, od mroźnych, górskich terenów na dużych wysokościach, po upalne, pełne kurzu pustkowia. Dla ukończenia 12 etapów rajdu kluczowe będą wytrzymałość i umiejętności nawigacyjne.
Trasa
Rajd Dakar 2017 rozpoczyna się 2 stycznia w Asunción i kończy 14 stycznia w Buenos Aires. Trasa przebiega przez Paragwaj, Argentynę i Boliwię. Przyszłoroczna edycja będzie bardzo wymagająca fizycznie – sześć dni pod rząd zawodnicy spędzą na wysokości ponad 3000 m n.p.m. Poziom trudności będzie narastał aż do dnia odpoczynku, a potem znowu wzrośnie. Najcięższy będzie 9. etap 11 stycznia. Off-roadowe trasy będą stanowiły 98 procent tego wyczerpującego odcinka o długości 965 km.
Zespoły Toyoty na Rajd Dakar 2017
W najbliższym Rajdzie Dakar wystartują najnowsze modele Toyoty, w tym Hilux w klasie prototypów i Land Cruiser V8 w klasie aut produkcyjnych. Toyota Gazoo Racing South Africa TGR SA wystawi dwa zespoły, oba za kierownicą modyfikowanych Hiluxów 4x4. Prototypy udowodniły swoje możliwości, wygrywając sześć rajdów w tegorocznym sezonie FIA Cross-Country Rally World Cup i zdobywając tytuł mistrzowski.
Sprawdź też: Ten Japończyk od 47 lat jeździ tą samą Toyotą Corollą
Samochód #301 poprowadzi Nasser Al-Attiyah, aktualny zwycięzca Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych, i francuski pilot Matthieu Baumel. Będzie to pierwszy sezon Al-Attiyaha w teamie Toyoty. Katarczyk dwukrotnie wygrał Rajd Dakar w 2011 i 2015 roku.
Samochodem #302 wystartuje kierowca z RPA, Giniel de Villiers, z niemieckim pilotem Dirkiem von Zitzewitz. Duet wygrał słynny rajd w 2009 roku, zaś do zespołu Toyoty dołączył w 2012 roku. W latach 2012-2015 de Villiers i Zitzewitz trzykrotnie stanęli na podium.
Team Land Cruiser Toyota Auto Body
Dwa Land Cruisery 200 otrzymały w tym roku przeprojektowane zawieszenie z przodu i z tyłu oraz silnik V8 pracujący na biodieslu. Nowy model został przetestowany w rajdach Morocco Desert Challenge i Silk Way Rally, pokonując łącznie 16 000 km.
Samochodem #327 pokieruje Francuz Christian Lavieille, którego nawigatorem jest Jean-Pierre Garcin. To pierwszy sezon Lavieille’a w zespole Toyoty. Zawodnik po raz pierwszy ukończył Rajd Dakar w 2006 roku. Od tamtej pory stale utrzymywał się w topowej dwudziestce i 6-krotnie wygrał w swojej kategorii.
Za kierownicą samochodu #332 usiądzie pracownik Toyota Auto Body z Japonii, Akira Miura, którego pilotem jest Francuz Laurent Lichtleuchter. Akira rozpoczął starty w Rajdzie Dakar jako pilot w 2007 roku, a jako kierowca zadebiutował w 2016 roku w duecie z Lichtleuchterem. Do tej pory dwukrotnie wygrał w swojej klasie.
Team Toyota PRB (prywatny zespół)
Duet Ronana Chabota i Gilles’a Pillota weźmie udział w Rajdzie Dakar Hiluxem #317, tym samym, którym startowali w ubiegłym roku. Samochód powstał w RPA. Chabot i Pillot testowali go w tym sezonie w dwóch rundach Pucharu Świata oraz w Rally of Morocco, który ukończyli na 7. pozycji. Francuski team bierze udział w Rajdzie Dakar od 2003 roku. Trzykrotnie wygrali w kategorii aut z napędem 4x2 (2012, 2013 i 2015).
Toyota w Rajdzie Dakar
Toyota po raz pierwszy wystartowała w Rajdzie Dakar w 1979 roku. Toyota Auto Body/Team Araco bierze udział w imprezie od 1995 roku, co roku wystawiając Land Cruisery. Zespół wywalczył 15 zwycięstw na 21 startów. Toyota Gazoo Racing South Africa dołączyła do rywalizacji w 2012 roku, najpierw pod nazwą Imperial Toyota. Załoga z Afryki Południowej od razu znalazła się w gronie najlepszych, zajmując w kolejnych latach 3., 2., 4. i 2. miejsce. W zeszłym roku samochody TGR SA ukończyły rajd na 3., 5. oraz 11. pozycji.
Bardzo dobra reputacja samochodów terenowych Toyoty powoduje, że auta te są szczególnie popularne wśród prywatnych uczestników startujących w kategorii samochodów produkcyjnych. Restrykcyjne przepisy dotyczące dopuszczalnych modyfikacji w klasie T2 powodują, że seryjne samochody mogą udowodnić swoją prawdziwą wartość. W ostatnim Rajdzie Dakar Toyoty stanowiły 42 procent wszystkich samochodów T2, które dotarły do mety.