RaceStuff: Kubica w ten weekend wraca do ścigania. Co wiemy [RAPORT]

W ten weekend znowu będzie można zobaczyć Roberta Kubicę na torze wyścigowym. Zobacz co wiemy o starcie Polaka – oraz o jego wyścigowej przyszłości
RaceStuff: Kubica w ten weekend wraca do ścigania. Co wiemy [RAPORT]
Fot: Renault Sport
23.09.2016
Andrzej Chojnowski

Wiadomość, która poruszyła kibiców wyścigów w Polsce brzmi następująco. Robert Kubica wraca do ścigania. Polaka będzie można zobaczyć na torze już w ten weekend i to dwa razy! A do tego Kubica będzie ścigał się na torze Spa-Francorchamps w Belgii, w świątyni szybkości. Komunikat który przekazał Robert kibicom kilka dni temu brzmiał następująco: 

 

W ten weekend skorzystam z zaproszenia Renault i wrócę na tor wyścigowy. Jeśli chodzi o samochody z drzwiami i z dachem,...

Opublikowany przez Robert Kubica na 21 wrzesień 2016

 

A więc Robert Kubica wraca i do tego wraca z uśmiechem na twarzy (swoją drogą – ten żarcik o samochodach z dachem i drzwiami... :) ). Ten widok ucieszy każdego kibica motosportu w Polsce. Ale do czego właściwie wraca polski as?

 

Młodsi kibice pamiętają Roberta za kierownicą aut WRC, nieco starsi – w bolidach Formuły 1. Tymczasem w ten weekend Kubicę zobaczymy w czymś zupełnie innym – w samochodzie Renault R.S. 01 wystawianym przez francuski zespół Duqueine Engineering. Czym jest R.S. 01? To auto wyścigowe francuskiego producenta zbudowane z myślą o rywalizacji w monobrandowej serii Renault Sport Trophy. R.S. 01 startuje w tych wyścigach od dwóch sezonów. 

 

Fot: Renault Sport

Renault R.S. 01 - co to za samochód? 

Auto napędzane jest pochodzącym od NISMO „zaturbionym” silnikiem v6 o pojemności 3,8 litra i mocy 550 KM bazującym na jednostkach montowanych w Nissanach GT-R. Prędkość maksymalna – ok. 300 km/h. Nadwozie zbudowała włoska firma Dallara. Chris Harris, jeden z prowadzących program „Top Gear” jeździł Renault R.S. 01 na torze Silverstone i był tym samochodem zachwycony.

 

 

 

Dlaczego R.S. 01 nie ma wersji GT3?

Wielu producentów samochodów sportowych ma w swojej ofercie wersje homologowane do kategorii GT3. Renault tego nie zrobiło dlatego nie oglądamy R.S. 01 w wielu popularnych seriach wyścigowych takich choćby jak Blancpain Endurance Series. Powodów jest kilka. Jeden z głównych – samochody kategorii GT3 muszą mieć drogowe odpowiedniki. Renault musiałoby wyprodukować odpowiednią liczbę dopuszczonych do ruchu aut R.S. 01 by móc ubiegać się o homologację wyścigową dla tego samochodu. Francuzi tego nie zrobili i raczej nie zrobią, co potwierdziła mi rzeczniczka Renault Sport Marie-Helene de Rabaudy: „R.S.01 nie jest i nie będzie homologowany do GT3. Natomiast dostosowaliśmy parametry auta tak, by zespoły które ścigają się tymi samochodami mogły startować na specjalnych zasadach w niektórych seriach wyścigowych, na przykład w VdeV, 24 H Series czy w Blancpain Endurance Series.”  

 

Renault Sport Trophy – co to takiego? 

To organizowana przez Renault seria wyścigowa w której startują samochody R.S. 01. Tegoroczny sezon składa się z sześciu wyścigów: Motorland Aragon (Hiszpania), Imola (Włochy), Red Bull Ring (Austria), Paul Ricard (Francja), Spa (Belgia), Estoril (Portugalia). Zwycięzca serii będzie mógł wziąć udział w testach dla kierowców ścigających się w japońskiej serii wyścigowej Super GT lub otrzyma 200 tysięcy euro nagrody. Zwycięzca w kategorii Am uzyska możliwość udziału w 24-godzinnym wyścigu Le Mans za kierownicą prototypu LMP2 lub otrzyma 140 tysięcy euro nagrody. 

 

W ten weekend odbędą się dwa wyścigi na torze Spa – pierwszy w sobotę o 15:45, drugi w niedzielę o 12:00. Oba będzie transmitował polski Eurosport. Format weekendu wyścigowego jest następujący: przed każdym wyścigiem zespoły mają do dyspozycji dwa 90-minutowe treningi, potem dwie 20-minutowe sesje kwalifikacyjne, a następnie 70-minutowy (plus jedno okrążenie) wyścig długodystansowy oraz dwa 25-minutowe (plus jedno okrążenie) sprinty.

 

Fot: Renault Sport

Najważniejsze pytanie – czy Robert Kubica wraca do Renault na dłużej?

O to też zapytałem Renault Sport. Czy zobaczymy Roberta w kolejnym, kończącym ten sezon wyścigu Renault Sport Trophy na portugalskim torze w Estoril? „To jest jednorazowy występ Roberta za kierownicą R.S. 01, w tym sezonie tym samochodem jeździli też inni znani kierowcy. Nie przewidujemy udziału Roberta w Renault Sport Trophy w przyszłym sezonie. Nie znamy jego planów wyścigowych na kolejny sezon” – odpowiedziała rzeczniczka Renault Sport.

 

Podsumowanie

Czyli wygląda to tak: Robert startuje jednorazowo, niejako treningowo, za kierownicą Renault R.S. 01, na przyszły sezon ma już jakieś plany, nie są one jednak związane z Renault, choć wygląda że jest to raczej przyszłość wyścigowa, a nie rajdowa czy rallycrossowa. To jak obstawiacie? Bo jak dla mnie możliwości są dwie – albo World Endurance Championship i Le Mans w przyszłym roku, albo seria DTM. Co byście woleli?

Fot: Renault Sport

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie