Audi e-tron quattro - powrót do przyszłości

„Na początku roku 2018, Audi zaprezentuje sportowego, luksusowego SUV-a, napędzanego w 100% elektrycznie. Pojazd studyjny Audi e-tron quattro concept to jego konkretny przedsmak“– zapowiedział prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego.
Audi e-tron quattro - powrót do przyszłości
16.09.2015

Moc trzech silników elektrycznych napędza Audi e-tron quattro. Pierwszy z nich napędza oś przednią, a dwa pozostałe oś tylną. Łącznie mają moc 320 kW. W trybie "boostingu", auto chwilowo generuje moc nawet do 370 kW i moment obrotowy 800 Nm. Pojazd koncepcyjny ma osiągi sportowej maszyny. Gdy pedał gazu wciśniemy "do dechy", to Audi rozpędzi się do "setki w 4,6 sekundy, szybko osiągając swą ograniczoną elektronicznie prędkość maksymalną 210 km/h. Przy sportowej jeździe po krętych drogach, system zarządzania rozkładem momentu obrotowego Torque Control, zależnie od potrzeb, aktywnie rozdziela moment między tylnymi kołami. Kierowca może także decydować o stopniu rekuperacji (czyli odzyskiwania energii) wybierając program jazdy S lub D oraz o tryb pracy systemu wyboru dynamiki jazdy Audi drive select.

 

 

Duży akumulator litowo-jonowy wbudowano w podłogę przedziału pasażerskiego. Zapewnia to conceptowi Audi równy podział obciążeń między osią przednią i tylną oraz niski punkt ciężkości, czyli najważniejsze parametry dynamicznego efektywnego zawieszenia. Pojemność akumulatora, 95 kWh, daje energię wystarczającą na 500 km jazdy elektrycznej. Mieszany system ładowania, tzw. Combined Charging System (CCS), pozwala na ładowanie akumulatora przy pomocy zarówno prądu stałego, jak i zmiennego. Pełne ładowanie prądem stałym przy kolumnie ładującej o mocy 150 kW, trwa tylko 50 minut. Alternatywnie, pojazd studyjny dostosowano do korzystania z Audi Wireless Charging, czyli z indukcyjnego ładowania bezprzewodowego. Na w pełni naładowanych akumulatorach Audi może przejechać ponad 500 km na jednym ładowaniu.

 

 

Przy prędkości powyżej 80 km/h, elektrycznie uruchamiane elementy aerodynamiczne zamontowane na masce samochodu, na jego bokach i z tyłu, kierują przepływem powietrza tak, by opór był jak najmniejszy.Zanim to rozwiązanie  zastosowano w pojeździe studyjnym, zbadane w tunelu aerodynamicznym. Słyszalny w kabinie poziom hałasu spowodowanego wiatrem jest bardzo niski. Jazda odbywa się prawie w całkowitej ciszy. Adaptacyjne, sportowe zawieszenie adaptive air suspension sport z regulowanym stopniem amortyzacji, obniża karoserię przy większych prędkościach, zmniejszając w ten sposób opór powietrza. System czterech kół skrętnych łączy dynamiczny układ kierowniczy osi przedniej, z dodatkowym układem kierowniczym działającym na koła tylne. Zależnie od prędkości i sytuacji podczas jazdy, koła tylne ustawiają się w tym samym, albo w przeciwnym kierunku co koła przednie.

 

 

Audi e-tron quattro concept zapewnia przestronne, komfortowe wnętrze z miejscem dla czterech osób i bagażnik o pojemności 615 litrów.  Koncepcyjne Audi wyposażono we wszystkie rozwiązania, które Audi stworzyło z myślą o autonomicznej jeździe: czujniki radarowe, kamerę wideo, czujniki ultradźwiękowe i skaner laserowy. Dostarczane przez nie dane docierają do umieszczonego w bagażniku, centralnego sterownika systemów wsparcia kierowcy (zFAS). Na ich podstawie sterownik oblicza i tworzy w czasie rzeczywistym całościowy obraz otoczenia pojazdu, a następnie udostępnia te informacje wszystkim systemom wsparcia kierowcy i systemom autonomicznej jazdy. Wygląda na to, że Audi udało się stworzyć naprawdę futurystyczne auto, które może przenieść nas w przyszłość.

 

 

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie