24 czerwca 1910 roku w Mediolanie została założona A.L.F.A (nazwa firmy to skrót od Anonima Lombarda Fabbrica Automobili/Lombardzka Fabryka Samochodów Spółka Akcyjna). Sto pięć lat później, dokładnie co do dnia, Alfa Romeo zaprezentowała Giulię – nowego włoskiego sedana klasy luks.
Giulia ma wspaniałą sylwetkę, a także – a może PRZEDE WSZYSTKIM – nowoczesne i innowacyjne silniki. Przykład? Posłużę się topową wersją Quadifoglio, która będzie mieć pod maską turbodoładowany silnik benzynowy. Ten 6-cylindrowiec został opracowany w Ferrari. Rozwija moc 510 KM i zapewnia budzące entuzjazm osiągi: między innymi przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy. Nawiasem mówiąc, pomimo fantastycznej wartości mocy i momentu obrotowego, nowa jednostka napędowa jest zaskakująco ekonomiczna, dzięki sterowanemu elektronicznie systemowi dezaktywacji cylindrów - deklarują Włosi. Oczywiście, tak jak wszystkie pozostałe silniki najnowszej generacji, i te benzynowe, jak i te wysokoprężne, 6-cylindrowy silnik Giulii wykonany jest w całości z aluminium, aby zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią, generując charakterystyczny dla Alfy Romeo dźwięk. Posłuchajcie zresztą sami...
Alfa Romeo gwarantuje równowagę pomiędzy rozkładem mas na osie (50/50) oraz tylny napęd. Aby lepiej zbilansować masy, silnik oraz mechanika muszą być ułożone pomiędzy dwoma osiami. Stąd pomysł na projekt Giulii: bardzo krótkie zwisy, długa maska oraz długie błotniki przednie, „cofnięta" kabina pasażerska „wsparta" na kołach napędowych oraz tylne, „muskularne" błotniki.
Oprócz doskonałej wartości współczynnika Cx, perfekcyjnego zbalansowania na zakrętach nowy model wyposażony jest w Active Aero Splitter - system aktywnie zarządzający dociskiem aerodynamicznym. Wszystkie systemy są zarządzane przez Chassis Domain Control, czyli „mózg" elektronicznego sterowania samochodu, który przydziela każdemu z nich precyzyjne zadanie, aby zoptymalizować osiągi i przyjemność jazdy. W aucie będzie też unowocześniony selektor Alfa DNA, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu w oparciu o wybory dokonywane przez kierowcę: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb wydajności energetycznej, który po raz pierwszy został zastosowany w Alfie Romeo) i oczywiści Racing (w wersjach o wysokich osiągach). Wszystkie główne przyciski są wbudowane w kierownicę, jak w bolidzie Formuły 1, natomiast interfejs człowiek/samochód składa się z dwóch pokręteł, które prosto i łatwo regulują selektor Alfa DNA oraz system infotainment.