Przygoda polskiego importera aut Kia ze sportem samochodowym zaczęła się na początku 2006 roku. Za bazę do stworzenia profesjonalnie przygotowanego samochodu wyścigowego, bezpiecznego i jednocześnie taniego, posłużyła poprzednia generacja Picanto – najmniejszego modelu w gamie aut marki Kia.
Głównym założeniem Kia Picanto Cup było umożliwienie realizacji sportowych marzeń młodym zawodnikom, którzy chcieli rozpocząć karierę kierowców wyścigowych. Dzięki temu, że modyfikacje techniczne auta ograniczono do minimum – poza wyposażeniem go w bardzo solidny pakiet bezpieczeństwa (klatkę bezpieczeństwa, sportowe – pasy i fotel itp.) – cena samochodu przygotowanego do startów nie przekroczyła 30 tys. złotych. Spore nagrody finansowe dla najlepszych zawodników w poszczególnych rundach i za zwycięstwo w całym cyklu w dużej mierze pozwalały zrekompensować im koszty udziału w wyścigach. W pierwszym sezonie Kia Picanto Cup odbyło się 7 rund, rozegranych wyłącznie na polskich torach wyścigowych – w Poznaniu i w Kielcach.
Po dwóch latach zmagań małych Picanto na wyścigowych torach, w 2008 roku, Kia Motors Polska powołała do życia równoległy puchar większego i droższego pro_cee’da.
Po czterech sezonach kipiących od wyścigowych emocji, w 2010 roku, wyczynowe Picanto udały się na zasłużoną sportową emeryturę. W wyścigach w sezonie 2010 korzystano jedynie z pro_cee’dów. O tytuł Mistrza Polski rywalizowano głównie na torach znanych z wcześniejszych lat oraz na dwóch nowych obiektach – na torze Oschersleben w Niemczech i na nowo otwartym Slovakiaringu na Słowacji.
Wyścigowe Picanto powróciły na tory w 2012 roku i do dzisiaj młodzi kierowcy korzystają z nich w ramach pucharu do zdobywania doświadczeń.
Tegoroczny sezon rozpocznie się za miesiąc na torze Hungaroring gdzie wraz z polskim pucharem odbędzie się runda WTCC. 3 tygodnie później Kia Lotos Race przeniesie się na holenderski tor Zandvoort. W czerwcu odbędzie się jeden wyścig – na Slovakiaringu (ponownie KLR będzie towarzyszył WTCC). W lipcu, na półmetku sezonu, zawodników czeka miesięczna przerwa od ścigania. Będzie czas na odpoczynek przed intensywnym sierpniem, ponownie z dwoma wyścigami w odstępnie 3 tygodni (na torach w Poznaniu i w czeskim Moście). Sezon 2015 zakończy wyścig w drugiej połowie września na belgijskim torze Zolder. Podczas dwóch ostatnich rund małe Picanto będą towarzyszyły zmaganiom potężnych ciężarówek z pucharu ETRC.