Tajemnicza Lancia

Lancia Thema 8.32 z silnikiem V 8 od Ferrari.
Tajemnicza Lancia
28.01.2015
Sławek Jaroszyński

Podczas zbliżających się paryskich targów Retromobile 2015 na licytację trafi rzadki model niegdyś popularnego auta Lancii. Jednak Lancia Thema w wersji 8.32  z 1987 roku, to prawdziwa rzadkość na europejskich drogach. Klasyczny sedan (w katalogu aukcyjnym to nadwozie opisano jako berline) pozornie nie wyróżnia się wśród setek innych Them, które jeszcze widać na ulicach. Jednak to tylko pozory. Uważny obserwator dostrzeże ukryty w klapie bagażnika spojler. Spojler automatycznie wysuwa się po osiągnięciu większej prędkości Taki patent znamy choćby z Porsche, ale w zwykłej Lancii? Otóż nie jest to zwykła Lancia. W 1987 roku Lancia postanowiła ożywić wizerunek klasycznego sedana. Zwiększenie i to radykalne osiągów zawsze dobrze wpływa na wizerunek modelu. Tak było i tym razem. O Lancii Thema oznaczonej symbolem 8.32 (kombinacja cyfr oznacza 8 cylindrów i 32 zawory) zrobiło się głośno.

Lancia Thema 8.32 - pod maską serce Ferrari.  Fot. Newspress

Świetne osiągi „supersedan” uzyskał dzięki trzylitrowemu silnikowi V 8 rodem z Ferrari 308. Dostosowując silnik do parametrów podwozia Themy, obniżono jego moc z oryginalnych 256 KM do 215 KM (w 1989 roku moc silnika zmniejszono do 205 KM) Mimo mniejszej mocy niż pierwotnie, silnik osiągał w Ferrari, limuzyna Lancii rozpędzała się do 240 km/h. Przyśpieszenie ważącej prawie półtorej tony (1415 kg) limuzyny w 6,8 sek. do „setki” do dziś robi wrażenie. Łącznie w latach 1987-1992 wyprodukowano 3537 sztuk „energicznej” Themy. Dzisiaj to poszukiwana wśród kolekcjonerów klasyków wersja Lancii.

 

ZOBACZ TAKŻE: GADŻET Z METRYKĄ: LANCIA KAPPA

 

Lancia Thema 8.32 - cocpit w stylu drewno&skóra.  Fot. Newspress

Oprócz spojlera, uważny obserwator dostrzeże nieduże plakietki na grillu i listwach bocznych, które wyróżniają Lancię 8.32. Także wnętrze i kokpit wykonany ze szlachetnego drzewa zaprojektowano specjalnie dla tej wersji silnikowej Lancii. Wystawiony na aukcję egzemplarz ma swoją historię. Przez lata należał do syna właściciela słynnej, niedawno odnalezionej kolekcji drogocennych, klasycznych samochodów - Jacques Baillon’a. Auto od 6 lat stało nieużywane i jego stan jest daleki od ideału. Jednak wielu kolekcjonerów chętnie kupuje samochody w takim stanie, aby potem samemu przywracać je do stanu świetności. Według ekspertów aktualna wartość eksponatu oscyluje pomiędzy 2-3 tys Euro. Ciekawe jaką cenę uzyska na licytacji?   

Lancia Thema 8.32 - klasyczna sylwetka, ale pod maską moc.  Foto. Artcurial


     

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie