Rekord prędkości dla parowozu wynosi 203kmh i został pobity 3 lipca 1938 roku przez brytyjską maszynę Gresley "Mallard" A4. Co ciekawe, takie pojazdy pracowały normalnie w ruchu kolejowym, a rekord został pobity za pierwszym podejściem i jest aktualny do dziś.
Najszybszym sprawnym parowozem, który do tej pory jest "pod parą" jest niemiecki DR18 201, wyprodukowany przez firmę RAW Meiningen. Ciekawostką jest fakt, że powstał w wyniku przebudowy przedwojennej maszyny DGR61 002. W 1961 roku z wykorzystaniem trzech innych parowozów zbudowano DR18 201, która 11 lat później pojechał 182,4kmh. Jest cały czas pod parą i należy do prywatnej firmy Dampf-Plus, ktora organizuje pociągi okolicznościowe, dlatego można go często zobaczyć na torach w tym również w Polsce. Na co dzień rekordzista stacjonuje w Saksonii, w parowozowni Nossen.
Z kilkunastu - kilkudzisięciu sprawnych lokomotyw znajdujących się w Polsce, nadal pracuje nasz krajowy rekordzista. To przedwojenny Pm36-2 znany również jako Piękna Helena. Bliźniak aerodynamicznego Pm36-1, który otrzymał złoty medal na Paryskiej Wystawie Techniki i Sztuki w 1937 roku, stacjonuje w Wolsztynie. W 2003 roku na trasie pomiędzy Poznaniem a Lesznem pojechał 138kmh. Poniżej możecie obejrzeć wszystkie te trzy lokomotywy w akcji.