Historia SEATa czyli Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych) zaczęła się w 1950 roku. Firma została założona wtedy przez hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu przy współudziale kilku banków oraz włoskiego Fiata. Trzy lata później z Barcelońskiej fabryki wyjechał pierwszy wóz tej marki: Seat 1400 – licencyjny Fiat 1400.
W 1957 roku ruszyła produkcja samochodu, który zmotoryzował Hiszpanię: Seata 600. Nietrudno się domyślić, że była to licencyjna odmiana popularnego w całej Europie Fiata 600. Niska cena, prostota konstrukcji, nienasycony rynek zdecydowały o jego sukcesie. W 1958 roku lista oczekujących na sześcsetkę osób liczyła 100000 nazwisk. Hiszpanie modernizowali auto korzystając z włoskich doświadczeń, ale i po swojemu: w ten sposób powstał Seat 800. Czterodrzwiowa odmiana hiszpańskiego malucha. Do 1973 roku powstało niemal 800000 Seatów 600.
W międzyczasie Włosi udzielili następnej licencji na nieco większego Fiata 850. Produkcja ruszyła w 1964 roku i zakończyła się razem z 600 9 lat później. Auto oferowało nieco większy komfort, więcej miejsca i mocniejszy silnik. Tak naprawdę jednak, było głęboką modernizacją sześćsetki. Oprócz zgrabnej berliny produkowano w Hiszpanii, również zgrabne coupe czy pięknego Sport Spider projektu Bertone.Południowcy nie byli by sobą, gdyby nie zrobili czegoś po swojemu. Do 850 również dodano drugą parę drzwi i sprzedawano go jak Seata 850 Especial 4 Puertas. Ciekawostką jest fakt, że do Polski sprowadzono partię seatów w 1973 roku. Obecnie na rynku wtórnym łatwiej u nas kupić hiszpańską odmianę niż samego Fiata.
W 1974 roku Włosi podsunęli Seatowi kolejną licencję: na dobrze nam znany model 126. Hiszpanom bardzo podobał się nowy maluch, jednak byli rozczarowani jego gabarytami i osiągami. Postanowiono wziąć sprawy w swoje ręce. Na podwoziu 850 zbudowano nowy wóz wzorowany na Fiacie 126 i 127. Tak powstał Seat 133. Włochom, mimo niesubordynacji podwładnych, spodobał się nowy projekt, dzięki temu na rynkach poza Hiszpanią był sprzedawany pod marką Fiat. To jedyny przypadek w historii włoskiej marki. Ponadto Hiszpanie sprzedali licencję na 133 argentyńskiej filii Fiata a także, egipskiej firmie El Nasr, znanej z produkcji naszych Fiatów 125p i Polonezów.