Hiszpańskie maluchy, część 1

Nie byłoby sukcesu hiszpańskiej marki gdyby nie miejskie auta. To dzięki nim rozwinęła się motoryzacja na Półwyspie Iberyjskim.
Hiszpańskie maluchy, część 1
Seat 133 to największy samodzielny sukces hiszpańskiej marki. Zdj. Seat
08.12.2014

Historia SEATa czyli Sociedad Española de Automóviles de Turismo (Hiszpańskie Towarzystwo Samochodów Osobowych) zaczęła się w 1950 roku. Firma została założona wtedy przez hiszpański Narodowy Instytut Przemysłu przy współudziale kilku banków oraz włoskiego Fiata. Trzy lata później z Barcelońskiej fabryki wyjechał pierwszy wóz tej marki: Seat 1400 – licencyjny Fiat 1400.

 

 

Produkcja Seata 600 w fabryce w Barcelonie. Zdj. Seat
 

W 1957 roku ruszyła produkcja samochodu, który zmotoryzował Hiszpanię: Seata 600. Nietrudno się domyślić, że była to licencyjna odmiana popularnego w całej Europie Fiata 600. Niska cena, prostota konstrukcji, nienasycony rynek zdecydowały o jego sukcesie. W 1958 roku lista oczekujących na sześcsetkę osób liczyła 100000 nazwisk. Hiszpanie modernizowali auto korzystając z włoskich doświadczeń, ale i po swojemu: w ten sposób powstał Seat 800. Czterodrzwiowa odmiana hiszpańskiego malucha. Do 1973 roku powstało niemal 800000 Seatów 600.

 

 

Seat 600 dawał poczucie wolności młodym Hiszpanom. Podkreślano to również na prospektach reklamowych. Zdj. Seat

 

W międzyczasie Włosi udzielili następnej licencji na nieco większego Fiata 850. Produkcja ruszyła w 1964 roku i zakończyła się razem z 600 9 lat później. Auto oferowało nieco większy komfort, więcej miejsca i mocniejszy silnik. Tak naprawdę jednak, było głęboką modernizacją sześćsetki. Oprócz zgrabnej berliny produkowano w Hiszpanii, również zgrabne coupe czy pięknego Sport Spider projektu Bertone.Południowcy nie byli by sobą, gdyby nie zrobili czegoś po swojemu. Do 850 również dodano drugą parę drzwi i sprzedawano go jak Seata 850 Especial 4 Puertas. Ciekawostką jest fakt, że do Polski sprowadzono partię seatów w 1973 roku. Obecnie na rynku wtórnym łatwiej u nas kupić hiszpańską odmianę niż samego Fiata.

 

 

Seat 850 był również sprzedawany w Polsce. Zdj. Piotr Skowron

 

W 1974 roku Włosi podsunęli Seatowi kolejną licencję: na dobrze nam znany model 126. Hiszpanom bardzo podobał się nowy maluch, jednak byli rozczarowani jego gabarytami i osiągami. Postanowiono wziąć sprawy w swoje ręce. Na podwoziu 850 zbudowano nowy wóz wzorowany na Fiacie 126 i 127. Tak powstał Seat 133. Włochom, mimo niesubordynacji podwładnych, spodobał się nowy projekt, dzięki temu na rynkach poza Hiszpanią był sprzedawany pod marką Fiat. To jedyny przypadek w historii włoskiej marki. Ponadto Hiszpanie sprzedali licencję na 133 argentyńskiej filii Fiata a także, egipskiej firmie El Nasr, znanej z produkcji naszych Fiatów 125p i Polonezów.

 

 

Seat 133 wygląda jak nasz Fiat 126p po kuracji sterydowej. Zdj. Seat

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie