Kierownica samochodu wyścigowego: trzeba mieć dobrą pamięć...

Kierowca Porsche 919 Hybrid musi mieć dobrą pamięć...
Kierownica samochodu wyścigowego: trzeba mieć dobrą pamięć...
Zdjęcie: Porsche
19.10.2014
Rafał Jemielita

Dosłownie i bez przenośni. Obsługa samochodu wyczynowego, pomijając umiejętność szybkiej jazdy oczywiście, jest bardzo skomplikowana. W sporcie, w którym liczą się ułamki sekund, wiele przycisków tzw. funkcyjnych przeniesiono na kierownicę. Efekt? Duuuużo przełączników, ekran i łopatki (nie tylko do zmiany biegów, ale też włączania sprzęgła). Dzięki uprzejmości Porsche udało się je rozszyfrować. Co ma do tego uprzejmość? Ano ma - takie techniczne detale, które mogłaby podejrzeć konkurencja, są zwykle utajnione. Kierownica jest z włókna węglowego, pokryta naturalną gumą (dla lepszego uchwytu), a w rozmieszczeniu ekranów (na nich widać np. prędkość, włączony bieg itp.) i przycisków pomagali najbardziej zainteresowani - zawodnicy z endurance.


Co jest na kierownicy Porsche z Le Mans?

1. przycisk wyprzedzania
2. wybór ekranu
3. zmniejszyć trakcję z przodu
4. głośność połączenia radiowego (z teamem w boksie)
5. zmniejszyć trakcję z tyłu
6. balans hamowania (mocniej z tyłu)
7. przycisk łączności radiowej
8. preselekcja rozdziału hamowania
9. przycisk wielofunkcyjny
10. przycisk wielofunkcyjny
11. aktywuj przycisk 9.10
12. mocniej hamuj na przód
13. zwiększ trakcję z przodu
14. przyciemnianie podświetlenia deski rozdzielczej
15. zwiększ trakcję z tyłu
16. wycieraczki
17. migacz
18. podaj napój
19. zmywanie szyby
20. traction kontrol na torze mokrym/suchym
21. wyłączanie silnika
22. wybór trybu pracy zestawu hybrydowego
23. ogranicznik prędkości w pit lane
24. skrzynia biegów w pozycji neutralnej

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie