Polski rynek opon podnosi się z kryzysu

Sprzedaż opon w Polsce w latach 2012 i 2013 wyraźnie zmalała w stosunku do wcześniejszych lat, zwłaszcza tych sprzed kryzysu gospodarczego. Jest to zgodne z ogólnoświatowymi trendami. Niemniej, eksperci twierdzą, że powoli rynek oponiarski w naszym kraju podnosi się z kryzysu. Świadczą o tym lepsze dane dotyczące sprzedaży opon w poszczególnych segmentach za rok 2013.
Polski rynek opon podnosi się z kryzysu
22.04.2014

Niepokojące statystyki

Na całym świecie w 2012 roku sprzedaż opon spadła o 10%, a w Polsce o 15%. Najprawdopodobniej kryzys, który mocno dotknął branżę motoryzacyjną, odbił się negatywnie również na rynku oponiarskim, co zostało odzwierciedlone w malejącym popycie. Sklepy tradycyjne, stacjonarnie sprzedające opony, jeszcze bardziej odczuły spadek popytu niż te internetowe. Klienci wolą bowiem zakupić opony przez Internet, w sklepach takich jak Oponeo.pl, gdzie dzięki aplikacjom mogą wybrać optymalny dla nich model.

W 2013 roku spadki sprzedaży notowano w branży oponiarskiej i branży produkcji syntetycznego kauczuku. Zyski firm produkujących gumę na potrzeby sektora motoryzacji, również były niższe niż w roku 2011 czy 2012. Takie koncerny oponiarskie, jak Continental czy Michelin zmuszone były do przedstawienia gorszych prognoz na rok 2013 z powodu zapaści w całej Europie. Największy producent i sprzedawca opon na rynku Europejskim – Niemcy, zapowiedział ograniczenie kosztów produkcji opon, ale nie zmniejszył inwestowania w fabryki i wyposażenie, bowiem liczył na długofalowy wzrost na rynkach wschodzących.

Sytuacja w Polsce

W 2013 roku sytuacja na polskim rynku oponiarskim nie przedstawiała się najlepiej. Notowano spadki w większości segmentów opon:

l spadek rzędu 5,65% rok do roku dla opon osobowych/dostawczych,

l spadek rzędu 11,6% dla opon letnich i sportowych,

l spadek rzędu 0,15% dla opon zimowych.

Polska na tle Europy nie wypada przy tym korzystnie. Niemniej, w segmencie sprzedaży opon 4x4 zanotowano wzrost i to o 15,1%. Wzrost sprzedaży nastąpił również w segmencie samochodów ciężarowych i autobusów – o 9%. W obecnym, 2014 roku sekretarz generalna ETRMA (Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Opon i Wyrobów Gumowych) prognozowała, że nastąpi wzrost rynku oponiarskiego o 2-3% rok do roku.

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie