Rok 2020 wielu sprzedawców aut osobowych wolałoby zapomnieć. Niemal martwe miesiące, niepewna sytuacja gospodarcza wynikająca z pandemii koronawirusa spowodowała znaczący spadek w sprzedaży nowych aut. Wręcz na odwrót jest w sektorze zajmującym się sprzedażą jednośladów. W 2020 roku zanotowano wzrost o 4,9 proc. względem 2019 roku. Tym samym w zeszłym roku udało się sprzedać 40 155 jednośladów.
Wśród marek liderem okazał się Junak z wynikiem 6772 sprzedanych jednośladów, odnotowując ponad 76-procentowy wzrost względem 2019 roku. Na drugim miejscu uplasowała się firma Romet Motors, która w 2020 roku sprzedała 5777 motocykli i motorowerów - blisko 30 proc. mniej niż rok wcześniej. Na trzecim miejscu znalazła się firma Barton. Jednoślady tej marki wybrało 2771 Polaków, co przekłada się wzrost na poziomie ponad 31 proc.
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, w branży jednośladów nie było wcale tak kolorowo. Momentem przełomowym był ostatni miesiąc 2020 roku. W grudniu zarejestrowano 5706 takich pojazdów, czyli o 171,33 proc. więcej niż w poprzednim miesiącu i o ponad 306 proc. więcej niż przed rokiem.
– Na te rekordowe liczby wpłynęła niewątpliwie zapowiedziana zmiana normy emisji spalin z Euro 4 na Euro 5, która zaczęła obowiązywać od 1 stycznia 2021 r. – tłumaczą eksperci Samaru.
Wśród pełnoprawnych motocykli Junak również jest liderem z wynikiem 2 528 sprzedanych sztuk. Wyprzedzając japońskie marki, które uplasowały się na drugim i trzecim miejscu - Honda (2507 szt.) i Yamaha (2501 szt.). Poza podium pojawiło się kolejno - BMW (1756 szt.) i Romet Motors (1609 szt.).
Junak triumfuje również w sektorze motorowerów. W zeszłym roku sprzedał ich 4194. Na drugim miejscu uplasował się Romet Motors (4168 szt.), a na trzecim Barton (1714) szt. Topową piątkę zamyka marka Torq (1287 szt.) i Zipp (846 szt.).
Jeśli chodzi o import używanych jednośladów to w 2020 roku ściągnęliśmy prawie 70 tysięcy motorowerów i motocykli, czyli 5,1 proc. mniej niż w 2019 r.