Niemiecko-francuski mariaż, czyli Mercedes Citan Mixto 111 CDI

Globalna współpraca koncernów produkujących samochody to coraz częstsze zjawisko w sektorze motoryzacyjnym. Jednym z jej przykładów jest partnerstwo koncernu Mercedes-Benz i Renault. Umowa, którą obie firmy podpisały w 2009 roku zaowocowała już kilkoma wspólnymi konstrukcjami, a jedna z nich to testowany przez nas Mercedes Citan Mixto 111 CDI.
Niemiecko-francuski mariaż, czyli Mercedes Citan Mixto 111 CDI
14.07.2014

Gdy pierwszy raz ujrzałem ten samochód odbierając go z siedziby Mercedes Polska moją uwagę zwróciła nieproporcjonalnie długa sylwetka samochodu, być może to złudzenie optyczne –  pomyślałem. Citan w wersji Mixto dzięki podwójnej kabinie pasażerskiej mieści 5 osób, jednak trzeba przyznać, że pasażerowie tylnego rzędu nie mają niestety zbyt dużo miejsca na nogi. Za drugim rzędem siedzeń znajduję się to co najważniejsze w tym samochodzie czyli przestrzeń ładunkowa o powierzchni 2,4 m3. Obszar ten można powiększyć do 3,7 m3 składając w prosty i intuicyjny sposób tylny rząd siedzeń. Ładowność pojazdu wynosi 680 kilogramów, co świadczy o jego „roboczym” przeznaczeniu.

 

Przestrzeń ładunkowa. Zdjęcie Paweł Jabłoński

 

Dla kogo jest przeznaczony?!

Tyle suchych faktów dotyczących funkcjonalności prezentowanego modelu Mercedes Citan Mixto 111CDI. W prezentowanej konfiguracji kosztuje, aż 107 tysięcy złotych brutto – dość dużo, a konkurencja nie śpi, nie wspominając o bliźniaku w postaci Renault Kangoo, na którym bazuje Citan. Renault za model Kangoo Express Maxi Combi z identycznym silnikiem życzy sobie koło 86 tysięcy złotych. Rachunek jest prosty, a prestiż posiadania Mercedesa w tym przypadku kosztuje dodatkowe 20 tysięcy złotych.

 

Wsiadanie i wysiadanie nie stanowi żadnego problemu. Zdjęcie Paweł Jabłoński

 

Nie mniej jednak Mercedes korzystając ze współpracy z Renault sprytnie uzupełnił swoją paletę samochodów dostawczych oferując pojazd z klasy, która do tej pory nie była przez koncern ze Stuttgartu produkowana.

 

Po spędzeniu z Citanem kilku dni udało mi się zdefiniować dwie grupy odbiorców tego modelu. Pierwsza to klienci flotowi-korporacyjni, którzy mają podpisane duże globalne umowy na zakup dostawczych Mercedesów takich jak Vito czy Sprinter, a Citan jest dla nich uzupełnieniem floty. Krótko ujmując bardziej opłaca im się zamówić Citana (np. ze względu na rabaty serwisowe czy upust przy zakupie większej ilości pojazdów u jednego producenta) niż, kupować podobny samochód innego producenta.

Druga grupa do klienci indywidualni prowadzący małe przedsiębiorstwa, którzy przywiązani są do prestiżu marki Mercedes. W ich przypadku znaczenie może mieć też możliwość przewiezienia pasażerów w drugim rzędzie siedzeń, ponieważ samochód może im służyć jako „prywatny” i „służbowy”.

 

Długość tego auta to robiące wrażenie 4705 mm. Zdjęcie Paweł Jabłoński

 

Wrażenia z jazdy – żwawy silnik, słaba zwrotność

Mercedes Citan Mixto w wersji 111CDI wyposażony jest w czterocylindrowy, wysokoprężny, doładowany silnik produkcji Renault o pojemności 1,5 litra o mocy 110 KM. Jednostka ta jest znana z wielu różnych modeli Renault czy też Nissana. Kultura pracy tej konstrukcji jest wysoka i trzeba przyznać, że Mercedes „nie musiał iść na kompromis” stosując tę jednostkę w Citanie. Maksymalny moment obrotowy 240 Nm dostępny jest już od 1750 obr/min, co w połączeniu z dobrze zestopniowaną 6 biegową manualną skrzynią biegów powoduje, że pomimo swojej masy własnej wynoszącej 1520 kg samochód sprawnie przyspiesza. Niestety jest to okupione dość dużym zużyciem paliwa znacznie przekraczającym zapewnienia producenta. Dane katalogowe mówią o zużyciu 5,1l/100 km podczas jazdy w mieście. Podczas jazdy w warszawskich korkach Citan spalił średnio 8,6l/100 km, czego nie można uznać za rewelacyjny wynik. Test był przeprowadzany bez obciążenia w postaci „towaru” w przestrzeni ładunkowej – także osiągnięty wynik podczas realnego użytkowania może jeszcze wzrosnąć.

Podczas testu na autostradzie, przy maksymalnej dozwolonej prędkości 140 km/h z wykorzystaniem tempomatu Citan spalał 7,1l na każde przebyte 100 km, co można uznać za akceptowalny wynik biorąc pod uwagę mało opływową bryłę pojazdu.

 

Serce Mercedesa Citan to silnik o pojemności 1,5 litra i mocy 110 KM. Zdjęcie Paweł Jabłoński

 

O ile silnik Citana ocenić można bardzo dobrze, zwrotność tego samochodu jest zdecydowanie słaba. Według katalogowych danych średnica zawracania Mercedesa to 12,4 m jednak w rzeczywistości manewrowanie w szczególności na zatłoczonych parkingach jest uciążliwe. Wynika to zarówno z faktu słabej widoczności „do tyłu” jak i konstrukcji w której ostatnia para okien jest zasłonięta.

Codziennej jazdy nie ułatwia także zagłówek tylnego środkowego siedzenia pasażera, zamontowany na kracie oddzielającej przestrzeń ładunkową od kabiny pojazdu. Znajduje się on w centralnym punkcie widoku lusterka wewnętrznego lusterka wstecznego. W efekcie kierowca zmuszony jest korzystać jedynie z lusterek bocznych, które dzięki swojej dużej powierzchni oferują dobrą widoczność.

 

Ciekawe rozwiązanie na umieszczenie zagłówków. Zdjęcie Paweł Jabłoński

 

Wrażenia z jazdy Mercedesem są dobre, zawieszenie dość sztywne, ale w akceptowanym zakresie, a  hamulce skuteczne. Stabilność jazdy zapewnia system ESP. Jedynym mankamentem, na który należy zwrócić uwagę to jazda na autostradzie. Kiedy mijamy duży samochód ciężarowy lub wyjeżdżamy zza ekranu chroniącego przed hałasem możemy spotkać się z sytuacją, w której Citan przesuwany jest w wyniku bocznego podmuchu wiatru. Duża powierzchnia boczna robi swoje - efekt ten jest zapewne mniej odczuwalny gry załadujemy przestrzeń ładunkową i dociążymy samochód.

 

Wnętrze – ile z Mercedesa, ile z Renault.

Kierownica średnich wymiarów lecz solidnej grubości dobrze leży w ręku, a drążek zmiany biegów umieszczony w konsoli centralnej jest poręczny i pracuje bardzo precyzyjnie (jest to jeden z niewielu elementów świadczących o tym, że poruszamy się Mercedesem). Samochód jest dobrze wyciszony, co powoduje, że do wnętrza przedostają się głównie odgłosy związane z pokonywaniem oporu powietrza i też tylko powyżej 100-110 km/h.

Fotele przedniego rzędu są wygodne, mają dobre podparcie lędźwiowe, a materiały z których zostały wykonane są akceptowalnej jakości – piszę akceptowanej, bo w końcu to Mercedes – od niego zawsze wymaga się więcej.

 

Wnętrze Mercedesa nie jest przeznaczone dla wymagających kierowców. Zdjęcie Paweł Jabłoński

 

 

Summa summarum

Mercedes Citan Mixto 111 CDI, to właśnie taki miks – nazwa do niego pasuje. Z tym, że moim zdaniem za dużo w tym miksie Renault, a za mało Mercedesa. Cena co prawda już „Mercedesowska”, a jakość jeszcze Renault. Nie wróżę temu modelowi wielkiej kariery i zawojowania słupków sprzedaży. Samochód powstał w wyniku partnerstwa Mercedesa z Renault mającego ograniczyć koszty konstrukcji nowych pojazdów poprzez wykorzystanie synergii w produkcji i dzielenia się technologią tych dwóch firm. I moim zdaniem z tego samego powodu nie ma szans na rynku – koszty. Każdy księgowy patrzący na koszty w firmie zdecyduje o zakupie bliźniaczego Kangoo na rzecz rezygnacji z prestiżu Mercedesa, który w dostawczych modelach nie jest priorytetem.

Miejmy nadzieje, że kolejne samochody powstałe w wyniku współpracy Mercedes-Renault będą bardziej udane – z niecierpliwością czekam na nowego Smarta ForTwo, który będzie dzielił konstrukcje z nowym Renault Twingo.

 

Testowany egzemplarz:

Mercedes-Benz Citan 111 CDI Mixto

 

 

Silnik i napęd

 

Liczba cylindrów:

R4, turbodoładowanie

 

 

Rodzaj paliwa:

Diesel

 

 

Objętość skokowa:

1461 cm3

 

 

Moc maksymalna:

110 KM przy 4000 rpm

 

 

Moment maksymalny:

240 Nm przy 1750 rpm

 

 

Skrzynia biegów:

6-biegowa, ręczna

 

 

Typ napędu:

Przedni

 

 

Hamulce przednie:

Tarczowe

 

 

Hamulce tylne:

Bębnowe

 

 

Zawieszenie przednie:

Kolumna MacPhersona

 

 

Zawieszenie tylne:

Belka skrętna

 

 

Koła, ogumienie przednie:

185/55 R15

 

 

Koła, ogumienie tylne:

185/55 R15

 

 

Masy i wymiary

 

Typ nadwozia:

Van

 

 

Liczba drzwi:

5

 

 

Masa własna:

1520–1540 kg

 

 

Długość:

4705 mm

 

 

Szerokość:

1829 mm

 

 

Wysokość:

1823 mm

 

 

Rozstaw osi:

3081 mm

 

 

Pojemność zbiornika paliwa:

60 l

 

 

Pojemność bagażnika:

2,4–3,7 m3

 

 

Ładowność

 

Ładowność maksymalna:

660–680 kg

 

 

Osiągi

 

 

Katalogowe:

Test:

 

Przyspieszenie 0-100 km/h:

b.d.

 

 

Prędkość maksymalna:

170 km/h

 

 

Zużycie paliwa (miasto):

5,1 l/100 km

8,6 l/100 km

 

Zużycie paliwa (trasa):

4,5 l/100 km

5,7 l/100 km

 

Zużycie paliwa (mieszane):

4,7 l/100 km

7,2 l/100 km

 

Emisja CO2:

115 g/km

 

 

Cena

 

Testowany egzemplarz:

ok. 106 000 zł

 

 

Model od:

64 083 zł

 

 

Wersja silnikowa od:

81 193 zł

 

 

Wyposażenie

Wybrane wyposażanie testowanej wersji:

Standardowe:

Opcje:

Dodatki stylistyczne nadwozia:

-

Lakier metalik (1731 zł), lakierowane elementy nadwozia (1166 zł)

Koła i opony:

-

Felgi ze stopów lekkich 15 cali (2291 zł)

Komfort:

-

Klimatyzacja manualna (3955 zł), elektryczne lusterka (557 zł), elektryczne szyby przednie (709 zł),

Bezpieczeństwo:

ESP, ABS

Poduszka powietrzna pasażera (667 zł), poduszki boczne (1273 zł), światła przeciwmgielne halogenowe (709 zł)

Multimedia:

-

Radioodtwarzacz (1207 zł), komputer pokładowy (207 zł), tempomat (1125 zł)

Do przewozu towarów:

 Drzwi przesuwne prawe

Drewniane wyłożenie ścian przestrzeni ładunkowej (1 376 zł) Plastikowa podłoga przestrzeni bagażowej (210 zł), drzwi przesuwne lewe (1248 zł), przyciemnienie szyby tylnej (313 zł)

           

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie