Test: skuter Honda Forza 125

Masz dosyć stania w korkach? Czas kupić skuter.
Test: skuter Honda Forza 125
31.05.2016
Michał Trocki

Skuter do niedawna kojarzył mi się z weekendową zabawką. O jego przydatności przekonałem się niedawno gdy mój samochód niespodziewanie trafił do warsztatu. Pozbawiony środka transportu-chcąc nie chcąc-musiałem przez kilka dni korzystać wyłącznie z jednośladu. Okazało się, że to doskonała alternatywa dla samochodu.

 

 

W tych dnach do redakcji trafiła Honda Forza, skuter o pojemności 125 ccm, czyli taki na którym można jeździć posiadając prawo jazdy kategorii B-czyli „samochodowe”. Maszyna już na pierwszy rzut oka sprawia doskonałe wrażenie. Dynamiczna i agresywna linia sprawia, że maszyna wyglądem zbliżyła się do „prawdziwego” motocykla. Skuter nie jest też niski, koła mają bowiem aż 15 cali, dzięki czemu nawet bardziej rosła osoba siedząc na nim nie będzie wyglądała, jakby ukradła zabawkę swojemu dziecku.

 

Skuter napędzany jest jednocylindrową, czterosuwową jednostką o pojemności 124,9 ccm zasilaną wtryskiem paliwa. Jest chłodzony za pośrednictwem cieczy, więc nie ma ryzyka, że przegrzejemy go podczas jazdy w korku . Moc wynosi 14,3 KM przy 8750 obr./min.  co bez problemu pozwala rozpędzić  tą maszynę do 90 km/h. Prędkość maksymalna jest zbliżona do 120 km/h, jednak powyżej setki opór powietrza robi swoje i niewielki silnik potrzebuje trochę czasu aby ropędzić Forzę do najwyższej prędkości. Doskonałe wrażenie robi skrzynia biegów, która natychmiast reaguje na ruchy manetką. Ciekawie rozwiązano również system Idle Stop, który wyłącza silnik podczas postoju na światłach. Gdy chcemy ruszyć reaguje natychmiast katapultując skuter z pełną mocą. System działa niezwykle skutecznie. Na tyle, że nie wyłączyłem go przez cały okres testu. Gdy testuję auto wyposażone w Start-Stop-dezaktywuję go zawsze.

 

 

Forza na każde przejechane 100 kilometrów potrzebuje około 2,5 litra benzyny i co ciekawe nawet bardzo dynamiczna jazda nie zmienia tego wyniku o więcej niż 10 %. Olbrzymią zaletą skutera Forza jest  system ABS, który zdecydowanie pomaga podczas jazdy osobom zaczynającym dopiero przygodę z jednośladami.

 

 

Kto chce dosiąść Forzy musi liczyć się z wydatkiem około 20 000 złotych.  To nie mało, jednak jakość i parametry w pełni rekompensują ten wydatek. Osoby z mniejszym budżetem również nie są skazane na zakupy w hipermarkecie. W ofercie Hondy znajduje się model PCX 125, który jest od Forzy o prawie 8000 tańszy. Wkrótce sprawdzimy czy równie fajny.

Polecane wideo

Test: skuter Honda Forza 125
Test: skuter Honda Forza 125 - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie