Ścigamy się w mieście: Honda PCX!

Najmilszych ludzi spotkasz na Hondzie! To hasło przewodnie koncernu z Japonii. Czy aby prawdziwe?
Ścigamy się w mieście: Honda PCX!
zdjęcie: Honda
20.06.2015
Kamil Fedorowicz

Lubimy wszystko co dobre, szybkie i ładne. Nic odkrywczego. Kwestia szybkości jest tutaj względna – wszystko zależy od tego gdzie, na czym i… po co? Propozycja Hondy w segmencie 125 cm3 – PCX – demonem prędkości na pewno nie jest.


zdjęcie: Honda

Ten kompaktowy skuter z założenia ma być/jest miejskim pożeraczem kilometrów, korków i smogu. Jak na Hondę przystało jakość plastików i ich spasowanie przypadnie do gustu największym malkontentom. Spory schowek pod kanapą przyda się w jeździe po mieście, zrzucimy tam bez problemu większy plecak lub dodatkowy kask. Niskie spalanie to kolejny plus PCX. System Idle (automatyczne wyłączanie silnika) jest i działa – nasuwa się tylko pytanie: po co? Ciekawe czy ktoś sprawdził rzeczywistą oszczędność na paliwie w przypadku skuterów, które przecież nie stoją w korkach (no chyba, że rajder jest... ). Uczucie, gdy na światłach wyłącza się silnik i ta dziwna cisza połączona z niepewnością, czy tym razem na pewno zadziała. Znając Hondę działał będzie długo, ale choć gadżet ciekawy to moim zdaniem zupełnie niepotrzebny.


zdjęcie: Honda

PCX wyłamuje się z gamy klasycznych "125" oferowanych przez konkurencję ze względu na pozycję za kierownicą. Nikt nie zarzuci nam, że załamujemy czasoprzestrzeń na „kibelku”. Pozycja jest wygodna, mamy możliwość (osoby do 180 cm) wyciągnąć nogi do przodu i nie ryzykujemy, że przy większej nierówności kolanami wybijemy sobie nasze cenne jedynki.

PCX to średni (nie pokuszę się o stwierdzenie mały) miejski motocykl dedykowany wszystkim tym, którzy za niewielkie pieniądze chcą rozpocząć przygodę z dwoma kołami. Prędkość maksymalna jaką udało się osiągnąć to 95km/h (test przeprowadzony na drodze ekspresowej). W zupełności wystarcza na mieście, zbyt mała jednak na dalszą wycieczkę, lub przejazd trasami szybkiego ruchu.


zdjęcie: Honda

Nisko położony środek ciężkości to plus na korzyść manewrowości PCX, a minus jeżeli chodzi o widoczność do przodu/nad samochodami. Jedyne co nam przychodzi oglądać to napis znanej marki producenta radia samochodowego, tak chętnie umieszczany przez domorosłych tuningowców na swoich wysłużonych Golfach.

Miejsca dla dwóch dorosłych osób jest w sam raz. Nie oszukujmy się, że zabierzemy ukochaną na romantyczną przejażdżkę, ale szybki przejazd z punktu A do punktu B, jak najbardziej.

No i właśnie szybkość. Dochodzimy do najważniejszego – serca. PCX napędza dwuzaworowy czterosuw o mocy maksymalnej 11,7 KM. To wystarcza aż nadto do rozpędzenia tego ważącego 130 kg skutera nawet przy dwóch osobach.

Kolejnym niewątpliwym plusem jest duży (jak na skuter) zbiornik paliwa. Oferowane osiem litrów przy deklarowanym 2,1-litrowym spalaniu starcza na około 400 kilometrów. Sceptycznie podchodzę do przechwałek producenta, jednak tym razem pomylili się tylko o 0,2 l, co jest dobrym wynikiem.


zdjęcie: Honda

PCX prowokuje do szybkiej i dynamicznej jazdy. Po kilku dniach testu, cieszyłem się jak dziecko, że nie mam więcej mocy do dyspozycji. Bardzo dobre i przewidywalne hamulce nie pomagała bynajmniej w temperowaniu rajdowych zapędów.

I teraz pojawia się kwestia najmilszych ludzi na Hondzie. Nieprawda, nie są najmilsi – bynajmniej dla kierujących samochodami, bo jak tu lubić kogoś, kto w ciągu 20 sekund przejeżdża trasę, na której „puszkarz” wypracuje 30 minut. Jak to mawiał klasyk, „gdzie diabeł nie może, tam PCX pośle”. Wielkość ma znaczenie – dosłownie…

Wąska i smukła linia PCX pozwala na wręcz niczym nieograniczone manewrowanie w ulicznym korku, ku irytacji pozostałych użytkowników dróg. Mocniejsze i większe skutery niejednokrotnie „grzecznie” czekały w kolejce na przejazd, tam gdzie PCX nawet nie zwalniał.

Honda od lat walczy z Yamahą w segmencie skuterów, PCX na pewno skutecznie podniesie więc ciśnienie konkurencji. Dla nas użytkowników takie „przepychanki” między gigantami znaczą najwięcej. Nic tak nie pobudza do działania jak uczciwa konkurencja.

 

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie