Yamaha MT 125 - Test malucha z górnej półki

Yamaha MT 125 jest dostępna na naszym rynku od kilku miesięcy, jednak nie spotkacie jej na drogach czy w szpalerach zaparkowanych pod biurowcami maszyn. Dlaczego? Prawdopodobnie potencjalnych nabywców odstrasza cena. Trudno znaleźć w tym motocyklu inną wadę.
Yamaha MT 125 - Test malucha z górnej półki
fot. Marek Setniewski
21.05.2015
Marek Setniewski

 

Singiel spod znaku trzech kamertonów naprawdę mnie zaskoczył. Jest to pełnowartościowy i
pełnowymiarowy motocykl. Myśląc o 125'kach moim pierwszym skojarzeniem są polsko-chińskie motorowery przy których ma się wrażenie że mocniejsze kichnięcie zerwie plastiki, a silniki z wyglądu przypominają tanie kosiarki. Testowana Yamaha w niczym nie jest do nich podobna. Motocykl jest solidnie wykonany, a użyte materiały pochodzą z najwyższej półki. Konstrukcja jest ładna i masywna, a piec zgrabnie w nią wkomponowany. Na pierwszy rzut oka można ją wziąć za 250. Mam ponad 190 cm wzrostu i solidną "oponkę" a bez problemu usadowiłem się za jej sterami. Wydaje mi się że jeźdźcy ze wzrostem poniżej 170 cm mogą się zdziwić próbując postawić obie stopy na ziemi. Podczas jazdy ułożenie ciała jest typowe dla street'ów, lekko nachylone podnóżki pomagają trzymać kolana przy baku, a plecy są wyprostowane.

 

Yamaha MT 125 - cyfrowy wyświetlacz. Zdjęcie Marek Setniewski

 

Cyfrowy zestaw wskaźników jest czytelny i przypadł mi do gustu. W motocyklu tej pojemności nie spodziewałem się znaleźć komputer pokładowy pokazujący momentowe i średnie spalanie, średnią prędkość i czas przejazdu. Właściwie nie spodziewałem się go znaleźć w ogóle. Tak samo jak umiejscowionego nad obrotomierzem shiftlight.

 

Yamaha MT 125 ma mocne hamulce. Zdjęcie Marek Setniewski

 

Za komfort podróżowania odpowiada widelec typu "up side down" z goleniami o średnicy 41 mm, a z tyłu pojedynczy amortyzator z regulacją napięcia wstępnego sprężyny. Zawieszenie pracuje poprawnie jest dość twarde, ale nie męczy. Yamaha hamuję pojedyncza tarcza i z przodu i z tyłu. Hamulce są mocne i operowanie nimi nie wymaga użycia siły. Testowany egzemplarz wyposażony był w system ABS którego działanie oceniam na 5+. Jego praca jest gładka a reakcja natychmiastowa. Radzi sobie zarówno na polerowanym betonie jak i mokrym asfalcie.

 

Yamaha MT 125 wydech. Zdjęcie Marek Setniewski

 

Jednostka napędowa to czterozaworowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, singiel o pojemności 124,7 cm3. Generuje on moc 15KM(11kW) przy 9000 obr./min oraz 12,4 Nm przy 8000 obr./min.. Są to wartości które wystarczają aby osiągnąć prędkość maksymalną w granicach 120 km/h i pozwalają prowadzić ten motocykl kierowcom posiadającym uprawnienia kat. B od co najmniej trzech lat. Praca silnika i skrzyni biegów jest przyjemna, zestaw ten dzielnie znosi nawet duże obciążenia oraz zaskakuje elastycznością. Jeżeli przyszłych nabywców, tak jak mnie, irytować będzie dźwięk dochodzący z wydechu mogą oni u producenta zmówić wersję wyposażoną w wydech Akrapovic'a.

 

Yamaha MT 125 nie ma problemu z mijaniem aut w korku. Zdjęcie Marek Setniewski

 

W ruchu miejskim MT 125 dostarcza wiele frajdy. Silnik pozwala na szybki start (przynajmniej do 50 km/h), zadowalając się przy tym mniej więcej 2,5 litrami paliwa na 100 km. Mocne hamulce zatrzymują motocykl w miejscu, a ABS pozwala wykorzystywać ich moc bez obawy o uślizg któregoś z kół. Yamaha jest wąska, węższa niż ja w ramionach. Połączenie tego z masą 140 kg powoduje że śmiało można się przeciskać przez najcięższe korki. Tydzień spędzony w jej siodle był miłą przygodą. Dla kogo jest MT 125? Poleciłbym ją każdemu kto ma dość korków, nie ma zamiaru podróżować po za miasto, a skutery go nie kręcą. No i musi mieć wolne trochę ponad 19 000 zł (i ponad 20 000 w wersji z ABS). I oto dotarliśmy do jedynej poważnej wady Yamahy. Dokładając ok. 5 tysięcy zł możemy kupić MT 07 i kurs na prawo jazdy kategorii A.

 

Yamaha MT 125
SILNIK  124.7 cm3 pój. , jednocylindrowy, chłodzony cieczą,  4-zaworowy, 4-suwowy, SOHC, 
MOC  11kW (15KM) @9000 rpm
MOMENT  12,4 Nm @8000 
SKRZYNIA  6 biegowa
ŚR. SPALANIE DEKLAROWANE  bd.
ŚR. SPALANIE OSIĄGNIĘTE  2,5 L/100 km
WYMIARY  dł. 1955 / szer. 740 / wys. 1040/ wys. siodła 810 mm
MASA  138 kg / 140 kg z ABS
POJEMNOŚĆ BAGAŻNIKA  -
0-100 km/h  b.d.
PRĘDKOŚĆ MAX  b.d.
CENA MINIMALNA  19 200 pln
CENA TESTOWANEGO MODELU  22 000 pln

Polecane wideo

Yamaha MT125
Yamaha MT125 - zdjęcie 1
Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie