Motocykle ratownicze BMW zadebiutowały na Poznań Motor Show 2017

Motocykle ratownicze BMW zadebiutowały na Poznań Motor Show 2017
Fot. BMW
20.04.2017
Źródło/Foto: Mat. prasowe

Na tegorocznym Motor Show w Poznaniu zadebiutowały motocykle ratownicze BMW. Dwa pokazane na stoisku BMW Motorrad modele R1200GS i F700GS ilustrują jak powinien wyglądać motocykl ratowniczy przygotowany do niesienia skutecznej pomocy wszędzie tam, gdzie liczy się czas dotarcia do poszkodowanego.

 

Pomysł wykorzystania motocykli w systemie ratownictwa medycznego nie jest nowy. W Polsce ratownicy medyczni praktycznie nie korzystają z jednośladów. Motoratownicy działają w kilku miastach Polski i z nielicznymi wyjątkami nie są włączeni do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego działając społecznie.

 

W dużych aglomeracjach motocykl jest najszybszym środkiem dotarcia do poszkodowanego. Poza brakiem noszy, wyposażenie motocykla ratunkowego nie różni się od wyposażenia karetki Specjalistycznej i Paramedycznej , dzięki czemu ratownik jest w stanie udzielić na miejscu skutecznej pomocy. W przypadku gdy konieczny jest transport do szpitala, zadaniem ratownika jest profesjonalnie ustabilizować stan poszkodowanego do czasu przyjazdu klasycznej karetki do transportu pacjenta.

 

Fot. BMW

 

"Jednoślad w ratownictwie medycznym jest niezbędnym uzupełnieniem systemu pozwalającym dotrzeć ratownikowi w miejsca niedostępne dla pojazdów czterokołowych" – przekonuje Tomasz Rogiński, ratownik medyczny ze stacji pogotowia ratunkowego w Gdańsku, jednej z nielicznych placówek, która od kilkunastu lat z powodzeniem korzysta ze wsparcia motocykli w ratownictwie. "Wieloletnie doświadczenia polskich ratowników medycznych korzystających z motocykli wskazują, że czas dotarcia do pacjenta w mieście jesteśmy w stanie skrócić nawet o 15 minut w stosunku do klasycznej karetki. Na dystansie do 70 km jadąc autostradą jesteśmy także szybsi od śmigłowców ratowniczych" – przekonuje Dariusz Helios z firmy Medical Transport.

 

Skuteczność ratowników motocyklowych na tyle spopularyzowała ich obecność w dużych miastach, że ich obecność w systemie ratownictwa medycznego doczeka się regulacji. Nowelizacja ustawy o państwowym ratownictwie medycznym procedowana obecnie w parlamencie zakłada włączenie motocykli ratunkowych do systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego. Zgodnie z projektem noweli w aglomeracjach powyżej 200 tysięcy mieszkańców dysponent zespołów ratownictwa medycznego będzie musiał zapewnić do zabezpieczenia swojego terenu działania przynajmniej jeden motocykl ratunkowy. W aglomeracjach powyżej 400 000 nad bezpieczeństwem mieszkańców czuwać będą musiały przynajmniej dwa motocykle.

 

Warto zauważyć, że dzisiejsze motocykle są świetnie przygotowane do tej pracy jako maszyny ratunkowe. Elektroniczne systemy wsparcia kierowcy takie jak ABS, czy układ kontroli trakcji umożliwiają bezpieczne przemieszczanie się ratownika niezależnie od warunków atmosferycznych. Duża pojemność fabrycznie instalowanych kufrów umożliwia przewożenie pełnej gamy sprzętu medycznego, koniecznego do udzielania pierwszej pomocy i do stabilizowania pacjenta. Jednocześnie popularyzacja dwukołowych pojazdów ratunkowych jest dla stacji pogotowia ratunkowego znaczącą oszczędnością. Koszt profesjonalnego motocykla ratunkowego to około 100 tysięcy złotych. Klasyczna karetka to wydatek rzędu 350 tysięcy złotych.

 

Fot. BMW

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie