Opel radzi, jak bezpiecznie przetrwać na drogach zimą

Opel radzi, jak bezpiecznie przetrwać na drogach zimą
Fot. Opel
20.11.2016
Źródło/Foto: Mat. prasowe

Ślizganie się po śniegu może dostarczyć sporo frajdy — o ile ma się na nogach narty lub siedzi się na sankach. Kierowcy patrzą jednak na taką sytuację zupełnie inaczej. Mamy za sobą już kilka mroźnych nocy i związanych z tym niespodzianek. Nadszedł czas, aby przygotować się do zimowej pogody i niesprzyjających warunków drogowych. Dotyczy to zarówno kierowcy, jak i samochodu. Opel pomaga zmniejszyć stres związany z zimową jazdą, oferując liczne wyposażenie z zakresu komfortu i bezpieczeństwa, które pozwoli ograniczyć ryzyko w chłodnych miesiącach. Pojazdy z Rüsselsheim są doskonale przygotowane do nadchodzącej pory roku dzięki takim rozwiązaniom, jak adaptacyjny napęd na wszystkie koła, matrycowe reflektory LED IntelliLux® czy podgrzewana kierownica i ogrzewanie postojowe.

 

Ruszaj w drogę — z odpowiednimi oponami

 

Opony zimowe zapewniają lepszą przyczepność i krótszą drogę hamowania na zaśnieżonej nawierzchni. „Głębokość bieżnika — cztery do pięciu milimetrów — ma decydujące znaczenie” — mówi ambasador marki Opel, Joachim „Jockel” Winkelhock. Zwycięzca 24‑godzinnego wyścigu Le Mans sprzed lat podkreślił również znaczenie prawidłowego przechowywania ogumienia. „Opona, której powierzchnia stała się porowata, nie zapewnia już odpowiedniej przyczepności — jej właściwości są zbliżone do opony letniej”. Nie należy również zapominać o napełnieniu zbiornika płynu do spryskiwaczy niezamarzającym płynem. Zapobiegnie to zamarzaniu przewodów i dysz spryskiwaczy, aby w razie potrzeby można było skutecznie oczyścić szybę.

 

Adaptacyjny napęd na wszystkie koła zapewnia maksymalną przyczepność

 

Odpowiedni rodzaj napędu również pomaga w spokoju przemieszczać się po oblodzonych lub śliskich drogach. W niektórych modelach, takich jak MOKKA X, Insignia i Insignia Country Tourer, opanowanie pojazdu na śniegu, błocie pośniegowym czy lodzie ułatwia adaptacyjny napęd na wszystkie koła (AWD). System w ułamku sekundy rozdziela moc zgodnie z zapotrzebowaniem, zapewniając maksymalną przyczepność.

 

Zasadniczo styl jazdy należy dostosować do warunków, co oznacza utrzymywanie większego odstępu od innych pojazdów i przewidywanie sytuacji z jeszcze większym wyprzedzeniem. Na śliskiej nawierzchni należy unikać gwałtownych manewrów. A kiedy droga jest tak zaśnieżona, że nie pomagają nawet zimowe opony, jedynym rozwiązaniem są łańcuchy śniegowe. Joachim Winkelhock zaleca, aby jeszcze przed sezonem zimowym zapisać się na jazdy doszkalające. „Umiejętność wyczucia samochodu i charakterystyki hamulców jest niezwykle ważna”. Kierowca powinien nauczyć się, jak prawidłowo korzystać z dostępnych zaawansowanych „narzędzi”, oraz przyzwyczaić się do działania systemu kontroli trakcji i ABS. Legenda sportu samochodowego ma jeszcze jedną wskazówkę: „Pojedź na duży, pusty parking, kiedy jest mokro lub pada śnieg. Wciśnij mocno hamulec, aby przekonać się, jak reaguje na to Twój samochód”. Winkelhock wyjaśnił również, że osoby, które przeprowadziły takie doświadczenie, mogą je intuicyjnie wykorzystać w trudnej sytuacji na drodze.

 

Rozjaśnij swój dzień (i noc) reflektorami LED IntelliLux®

 

Mokre, zaśnieżone lub oblodzone jezdnie, a do tego krótkie i pochmurne zimowe dni. Doskonałą odpowiedzią na takie warunki są reflektory LED IntelliLux®. Inteligentne matrycowe reflektory Opla Astry wyjątkowo skutecznie oświetlają drogę. Zalety innowacyjnej technologii oświetleniowej firmy Opel docenią zwłaszcza osoby, które wyruszają do pracy wczesnym rankiem i wracają do domu wieczorem. Kiedy dni są krótkie, ryzyko wypadków i kolizji, niestety, rośnie. Dlatego wydłużone pole widzenia daje kierowcy wyraźną przewagę. Adaptacyjne reflektory z matrycami diodowymi dostosowują się do sytuacji i umożliwiają jazdę na światłach drogowych bez oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. Pozwalają one również dostrzec zwierzęta na poboczu wcześniej niż w przypadku konwencjonalnych świateł mijania.

 

Pozostałe modele Opla, takie jak MOKKA X czy Zafira, oświetlają drogę i jej otoczenie w pełni diodowymi reflektorami z systemem AFL. System AFL LED automatycznie dostosowuje tryb świecenia reflektorów do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie. Przy okazji: w Polsce tylne światła przeciwmgłowe wolno włączać tylko we mgle i przy widoczności poniżej 50 metrów — same opady deszczu lub śniegu jeszcze nie uzasadniają ich używania.

 

Koniec z marznięciem dzięki ogrzewaniu postojowemu oraz podgrzewanym fotelom i kierownicy

 

Do wielu wypadków zimą dochodzi na początku podróży, kiedy szyba czołowa oraz pozostałe szyby samochodu nie zostały dokładnie oczyszczone z lodu i szronu. Dlatego kierowca powinien wyjść z domu kilka minut wcześniej niż zwykle, pamiętając o skrobaczce do lodu i szczotce. Przydać się może także preparat do odmrażania zamków i odladzania szyb. Z samochodu należy usunąć cały śnieg, który przykrył go w nocy — dotyczy to także tablic rejestracyjnych. Jeśli samochód jest czysty, jadące za nim pojazdy nie zostaną uderzone bryłą śniegu lub lodu oderwaną od dachu, a gwałtowne hamowanie nie spowoduje, że taka bryła nagle zasłoni przednią szybę.

 

Ogrzewanie postojowe eliminuje niedogodności związane ze skrobaniem oszronionych szyb oraz odmrażaniem zamków, a lepsza widoczność poprawia bezpieczeństwo. Ogrzewanie postojowe jest dostępne w użytkowych Oplach Vivaro i Movano, a także we wszystkich samochodach osobowych, takich jak Corsa, Astra, GTC, Meriva, MOKKA X czy Zafira. Fabryczne rozwiązanie oferowane przez firmę Opel nie służy wyłącznie komfortowi. Chroni ono silnik i sprawia, że jego uruchamianie jest mniej szkodliwe dla klimatu niż rozruch na zimno. Przy uruchamianiu ciepłego silnika olej i katalizator szybciej osiągają temperaturę roboczą. Ogranicza to zużycie elementów silnika i emisję przy rozruchu.

 

Podgrzewana kierownica oferowana w większości modeli Opla zwiększa komfort użytkowania pojazdu w chłodne dni. Po niespełna minucie kierowca czuje przyjemne ciepło. Wygodę kierowcy i pasażera podróżującego z przodu zwiększają także podgrzewane fotele. Maty grzejne są umieszczone zarówno w siedzisku, jak i w oparciu. W Oplu Astrze podgrzewane są również oparcia tylnych siedzeń. Ogrzewanie przyczynia się też do poprawy bezpieczeństwa. Komfort termiczny we wnętrzu sprawia, że kierowca nie musi zakładać grubej odzieży, która uniemożliwia zapięcie pasa bezpieczeństwa w taki sposób, aby był on jak najbliżej ciała. Dzięki tym wszystkim rozwiązaniom zima także może być przyjemna!

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie