3 najciekawsze na świecie mosty wodne

Te budowle robią wrażenie
3 najciekawsze na świecie mosty wodne
Akwedukt Veluwemeer/fot. Dysturb.net
29.06.2016
Łukasz Kuźmiuk

Kiedyś jeden zjarany facet stwierdził, że łodzie to takie samochody na wodzie. W sumie jest w tym jakiś sens, a skoro spodobał Wam się filmik o spadających statkach, to postanowiliśmy też pokazać trzy najbardziej spektakularne mosty rzeczne na świecie.

 

Mosty rzeczne i żeglowne akwedukty to budowle, które nie dość, że służą do transportowania milionów ton wody, to ponadto umożliwiają przepłynięcie statkom, łodziom i żaglówkom z punktu A do B. Pierwsze akwedukty były tworzone już w starożytności, ale dopiero w XVII. wieku zaczęto tworzyć mosty, po których można było pływać.

 

Most wodny w Magdeburgu (Niemcy)

 

To najbardziej znany i najdłuższy na świecie tego typu most. Budowla mierzy aż 918 metrów i łączy kanał Łeba-Hawela z kanałem Mittelland, zaś jej wybudowanie pochłonęło 500 milionów euro(!). Budowa zaczęła się w roku 1997 i trwała do roku 2003, kiedy to oddano obiekt do użytku. Szerokość mostu wynosi 34 m, natomiast głębokość wody to 4,25 m.

 

Most wodny w Magdeburgu/fot. Patrick Schon
 

 

Akwedukt Veluwemeer (Holandia)

 

Akwedukt Veluwemeer to unikatowy most wodny, który można znaleźć w Harderwijk we wschodniej Holandii. Mierzy zaledwie 25 m długości, 19 m szerokości i 3 m głębokości, jednak został zbudowany nad drogą dla samochodów, więc przejazd pod nim robi duże wrażenie. Wszak nie na co dzień przejeżdża się pod olbrzymią masą wody.

 

Akwedukt Veluwemeer/fot. Dysturb.net
 
 

Akwedukt i kanał Pontcysyllte (Wielka Brytania)

 

18-kilometrowy kanał powstawał w latach 1795-1805 i mieści się w zachodniej Walii. Sam most wodny przechodzący nad rzeką Dee ma 307 m długości, 3,5 m szerokości oraz 1,6 m głębokości i  mieści 1,5 mln litrów wody. Co ciekawe, do jego stworzenia użyto m.in. żelaznych płyt, a nie samego kamienia, co było efektem trwającej wtedy rewolucji przemysłowej. Kanał miał wielki wpływ gospodarczy na region w trakcie XIX. wieku, ponieważ umożliwił szybki wzrost wydobycia węgla, produkcji wapienia i rozwój przemysłu metalurgicznego. W 1884 roku akwedukt zaczął być wykorzystywany w celach turystycznych. Z czasem jednak budowla zaczęła tracić na znaczeniu i zaczęła popadać w niepamięć. Na szczęście w latach 50-tych ubiegłego wieku obiekt wyremontowano i jest wykorzystywany do dzisiaj. 

 

Akwedukt i kanał Pontcysyllte/fot. Adrian Pingstone

 

Akwedukt i kanał Pontcysyllte/fot. Akke

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie