Jak F1 pomaga w tworzeniu zwykłych samochodów

Choć zwykłe samochody od bolidów F1 dzielą lata świetlne to jednak wyścigówki bardzo pomagają w konstruowaniu naszych aut.
Jak F1 pomaga w tworzeniu zwykłych samochodów
Bolid F1 Mercedes
11.07.2014
Michał Trocki

Bardziej wytrzymałe i lżejsze materiały

„Samochody, które jeżdżą po ulicach konstrukcyjnie są jakieś 20 lat za bolidami F1”-twierdzi główny inżynier odpowiedzialny za rozwój samochodów sportowych Mercedesa. Kiedyś, gdy samochody budowano ze stali bolidy powstawały z aluminium. Ta era się skończyła, a aluminium stało się materiałem wykorzystywanym w motoryzacji na co dzień. Teraz konstruktorzy samochodów pracują nad większym wykorzystaniem kompozytów i włókien węglowych w samochodach, które trafiają do salonów. W tej chwili np. Mercedes S63 AMG ma koło zapasowe wykonane z włókien węglowych. Inżynierowie twierdzą, że już wkrótce super lekkie i super wytrzymałe materiały będą szeroko wykorzystywane w przemyśle motoryzacyjnym.

 

Lepsze oleje

„Stare silniki V8 stosowane w bolidach F1 traciły aż 18 procent energii na tarcie wewnętrzne, obecne silniki mają stratę wynoszącą jedynie 15 procent”-wskazuje Paul Crofts odpowiedzialny za badania nad materiałami w AMG. Zmniejszenie tarcia było możliwe głównie dzięki zastosowaniu nowoczesnych olejów, których jego zespół opracował w ostatnich latach ponad 50 rodzajów. W przyszłości mogą zostać one wykorzystane w cywilnych autach dzięki czemu zimne silniki łatwiej będą się uruchamiały.

 

Wydajniejsze baterie dla samochodów elektrycznych

Samochody elektryczne nie staną się popularne do czasu, gdy na jednym ładowaniu będziemy mogli przejechać kilkaset kilometrów. Gdy w Formule 1 pojawiła się technologia KERS producent baterii, do którego zwrócił się jeden z teamów F1 powiedział, że ogniwo o wymaganej mocy nie zmieści się do bolidu. Inżynierowie firmy rozpoczęli jednak prace i po jakimś czasie udało im się stworzyć baterię o wymaganych parametrach i wymiarach. Rozwój systemów odzyskiwania energii w motorsporcie spowodował również skok technologicznych w zwykłych samochodach. W porównaniu z 2007 rokiem systemy hybrydowe są 80% lżejsze i generują 12 razy większą moc.

 

Poprawienie aerodynamiki

Co prawda w ostatnich latach FIA ograniczyło możliwość testowania bolidów w tunelu aerodynamicznym do 60 godzin tygodniowo, to dla zespołów takich jak Mercedes, praca wykonana w związku z wyścigami bardzo ułatwia pracę nad samochodami drogowymi. Te doświadczenia procentują-Mercedes CLA jest w tej chwili najbardziej opływowym masowo produkowanym samochodem.

 

 

Polecane wideo

Komentarze
Ocena: 5 / 5
Polecane dla Ciebie